توافق سه جانبه برای مهاجرین افغانستان در پاکستان

طرفهای حاضر در بیست و هفتمین اجلاس سه جانبه افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان به توافقاتی در مورد مهاجرین افغان در پاکستان دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بیست و هفتمین اجلاس سه جانبه افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان دیروز دایر شده و نتیجه نهایی آن در نشست امروز (۳۰سرطان) مشخص شد.

DCE04564-B909-4F31-AB6F-2439B6FD0840_w987_r1_s

در این نشست سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان در حضور خانم مایا به نمایندگی از دفتر UHNCR در کابل، قادر بلوچ، وزیر سفران دولت پاکستان و اندریکا رتواتی به نمایندگی از دفتر UHNCR در اسلام آباد صحبت کرد.

وی از جانب پاکستانی خواست تا در خروج مهاجرین استراتیژی تازه در نظر گرفته و تمام مسایل خروج داوطلبانه را نظر گیرد.

در پایان نشست امروز، هر سه جانب تعهدشان را در ارتباط به استراتیژی راه حل ها منحیث یک چارچوب منطقوی به منظور تشخیص و تطبیق راه حل ها برای یک و نیم میلیون پناهنده افغان ثبت و راجستر شده در پاکستان و عودت داوطلبانه پناهندگان افغان در شرایط مصون و با عزت و تلاش بر ضرورت ایجاد فضای مناسب به این منظور و ادغام مجدد پایدار به شمول بهبود دسترسی به خدمات، افزایش فرصت های امرار معیشت و اصلاح روند توزیع زمین تاکید نمودند.

در عین حال، افغانستان و UNHCR از جانب پاکستان خواستند تا تمدید طولانی مدت کارت های مهاجرین، برای حمایت از عودت داوطلبانه شان را مد نظر قرار داده و به رفتار مسالمت آمیز و بدون آزار و اذیت با مهاجرین افغان تاکید نماید.

از سوی دیگر، قرار شد تا بعد از این UNHCR  پول نقد برای عودت کننده گان داوطلب از پاکستان را از ۲۰۰ دالر به ۴۰۰ دالر افزایش دهد.

طرفهای جلسه تاکید نمودند تا به وضعیت پناهندگی به حیث یک موضوع بشری نگریسته شده و تحت تاثیر مسایل سیاسی و امنیتی قرار نگیرد.

این در حالی است که اسلام آباد در این اواخر بر خروج مهاجرین غیرقانونی افغانستان در این کشور تاکید کرده و شماری را نیز در این روند از پاکستان خارج کرده بود.

Author

About Author