توافق ستادهای انتخاباتی بر سر بازشمارش آرای هفت هزارمحل

ستادهای انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی، روی بررسی و بازشماری آرای هفت هزار محل رای‌گیری توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این توافق پس از ساعت ها گفت‌وگو میان نمایندگانی از هردو ستاد انتخاباتی حاصل شده است.

سید حسین فاضل سانچارکی عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله گفته که گروه رقیب پیشنهادهای اصلاحات و هم‌گرایی را که باید هفت هزار محل مشکوک رای‌گیری به بررسی گذاشته شوند، پذیرفته است.

آقای سانچارکی تاکید کرده که گروه انتخاباتی اصلاحات و همگرایی پیشنهاد کرده که ۴ هزار محل دیگر نیز در جمع محلاتی که روی بازشماری آن توافق صورت گرفته اضافه شود “که اگر این پیشنهاد ما قبول نشود، یعنی که هیچ چیزی قبول نشده است.”

اما ستاد انتخاباتی تحول و تداوم می‌گوید که دو گروه فقط روی بازشماری هفت هزار محل توافق کردند و دیگر پیشنهادات ستاد آقای عبدالله را نمی پذیرند.

این محلات شامل صندوق‌هایی است که گفته شده آرای آن بیش از ۵۹۵ رای بوده و یا هم میزان مشارکت خانم ها نسبت به آقایان در این مراکز بیشتر بوده است.

آزیتا رفعت عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی نیز در صحبتی با بی‌بی‌سی فارسی گفته است که گروه‌های فنی دو تیم روی بازشماری هفت هزار محل رای توافق کرده اند.

 خانم رفعت گفت: “یک سلسله تقاضاها از سوی آنها وجود داشت و ما هم به خاطر شفافیت روند و این که روند دموکراسی از طرف ما به چالش کشیده نشود، توافق کردیم، آن ها قبلا گفته بودند که شش هزار محلی که ناظران اروپایی مطرح کرده‌اند؛ باید دوباره بررسی شود و در نهایت روی بررسی هفت هزار محل رای دهی توافق کردیم.”

مکانیزم بازشماری؟

دو طرف روی چگونگی بازشماری صندوق های مشکوک نیز گفت‌وگوهایی داشته اند.

فاضل سانچارکی از ستاد عبدالله می‌گوید که به اساس توافق دو طرف، صندوق‌های مشکوک باید از محلات به مرکز منتقل شود و زیر ناظران دو تیم، ناظران و متخصصین بین‌المللی بازشماری شود.

ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی می‌گوید که بازشماری باید با رهبری کمیسیون های برگزاری انتخابات انجام شود.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آرای دو هزار محل رای گیری را تفتیش کرده است. این محلات مشکوک ارزیابی شده بود و انتقاد تقلب در آن بالا بود.

پیش از این هیات ناظران اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفته بود که آرای کلیک شش هزار محل رای گیری دور دوم انتخابات باید بررسی شود.

ناظران اروپایی گفته اند که این آرا بخش مهمی از ۲۳ هزار محل رای گیری را تشکیل می دهند و ادعای تقلب در آن ها قابل توجه است.

اعلام نتایج ابتدایی

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان رسانه‌ها را دعوت کرده که نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

قرار بود نشست خبری کمیسیون مستقل انتخابات ساعت ۲ بعد از ظهر برگزار شود اما این برنامه به ساعت ۵:۰۰ از آن به ساعت هفت شام به تاخیر افتاد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *