توافق دو نامزد انتخابات افغانستان بر سر تفتیش کلی آرا

داکترعبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان به وساطت جان کری وزیر امورخارجه امریکا و یان کوبیش نماینده سازمان ملل متحد در کابل، توافق کردند که تمامی آرای که در صندوق ها ریخته شده تفتیش شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر امورخارجه ایالات متحده بامداد روز جمعه برای پایان دادن به بحران احتمالی انتخابات افغانستان وارد کابل شد و در این مدت دو روز دیدارهای جداگانه با نامزدان ریاست جمهوری داشت.

آقای کری با وساطت نماینده ملل متحد عبدالله عبدالله و اشرف غنی را متقاعد کرده تا بر سر تفتیش کلی آرای ریخته شده به صندوق ها با حضور ناظرین ملی و بین المللی توافق کنند.

وزیر امورخارجه امریکا ساعت یازده شب یکشنبه در یک نشست مشترک خبری با داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی، توافق دو نامرد ریاست جمهوری را بر سر تفتیش آرا اعلام کرد.

آقای کری گفت که هر دو نامزد براساس منافع ملی افغانستان عمل کرده و روی همبستگی مردم شان تاکید کرده اند.

او خاطرنشان کرد که نهادهای افغانستان مکلف اند تا به اتهامات تقلب وبی نظمی های انتخاباتی رسیدگی کنند و آرای ریخته شده به صندوق ها صد در صد بررسی میشوند.

کری افزود: انتخابات زمانی نتیجه میدهد که صدای مردمی که رای دادند صدای شان شنیده شود بنا براین هر دو نامزد تعهد کردند که بعد از نتایج نهایی حکومت وحدت ملی را تشکیل دهند .

براساس توافق هردونامزد، پروسه تفتیش درکابل در٢۴ساعت آینده آغازمی شود، صندوق های ولایات به کابل انتقال داده می شود، تفتیش تحت نظرجامعه جهانی مطابق معیار های بین المللی صورت می گیرد.

آقای کری می گوید پروسه تفتیش چند روز را در برمی گیرد بنا براین باید زمان تحلیف رئیس جمهور توسط حامدکرزی به تاخیر انداخته شود و درپایان بررسی ها هرکه برنده شد همان نامزد برنده انتخابات شناخته می شود.

با این حال داکتر عبدالله عبدالله نیز از توافق انجام شده استقبال کرد و گفت که این تصمیم براساس اراده ملی و خواست مردم افغانستان از طرف جانبین صورت گرفته و این تفتیش با حضور ناظرین ملی و بین المللی صورت خواهدگرفت.

آقای عبدالله گفت: این توافق با حضور وزیر خارجه امریکا و یان کوبیش نماینده با صلاحیت سازمان ملل متحد، صورت گرفته و باید حکومت بعدی از مشروعیت برخوردار باشد وبا تفتیش آرا به طرف ایجاد حکومت ملی خواهیم رفت.

او تاکید کرد که روز های تفتیش آرا مهم است،  تفتیش صد در صد آرا به نفع همه ای مردم افغانستان می باشد.

همچنین اشرف غنی احمدزی در این کنفرانس خبری گفت: ما به متعهد بودن خود افتخار می کنیم و این چهار چوب براساس توافق دو جانبه صورت گرفته تا بتوانیم به تمامی آرای مردم افغانستان احترام بگذاریم.

اشرف غنی از حامدکرزی کرزی خواست که  مراسم سوگند رئیس جمهور را به تعویق اندازد تا  تفتیش درست صورت گیرد.

او گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا براساس توفقات انجام شده خود را عیار سازیم و به مردم افغانستان اطمینان میدهم که تفتیش کلی آرا صد در صد صورت می گیرد  و هر دوی ما تعهد داریم که هر آنچه از این تفتیش بر آمد آن قبول داریم.

آقای غنی افزود که یک حکومت وحدت ملی ایجاد خواهد شد چنانچه وزیر امورخارجه امریکا و یان کوبیش نماینده مل متحد تلاش زیاد کردند.

از سوی هم یان کوبیش نماینده ویژه ملل متحد گفت: هر دو نامزد دولت مردی شان برای آینده صلح آمیز افغانستان نشان دادند.

وی ضمن سپاسگزاری از جان کری و اوباما گفت، تلاش اینها باعث شد تا هر دو کاندید به توافق خوب برسند و سازمان ملل متحد حاضراست از پروسه تفتیش نظارت کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *