توافق تل‌آویو – ریاض برای نصب سامانه پدافندی، مشابه «گنبد آهنین» در مرز یمن و عربستان

IMAGE635639301277399309در پی ناتوانی و آسیب‌پذیری عربستان در مقابله با حملات موشکی یمن، اسرائیل آمادگی خود را برای نصب سامانه پدافندی با تکنولوژی و تجهیزات مشابه با سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» برای استقرار در مرز یمن عربستان و مقابله با حملات موشکی ارتش و انقلابیون یمن اعلام نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اسرائیلی‌ها این پیشنهاد را در مورخ ۴ جون ۲۰۱۴ در خلال ملاقات «دور گولد»(Dore Gold) نماینده پیشین اسرائیل در سازمان ملل متحد و مدیرکل پیشنهادی نتانیاهو برای وزارت‌خارجه با انور ماجد عشقی جنرال بازنشسته سعودی و مشاور سابق بندر بن سلطان شاهزاده سرشناس عربستانی در نشست اندیشکده شورای روابط ‌خارجی آمریکا به سعودی‌ها ارائه نموده است.

در این دیدار طرف اسرائیلی ضمن اعلام حمایت از حملات عربستان به یمن، نسبت به عدم حصول دستاورد ویژه سعودی‌ها در جنگ علیه یمن ابراز نگرانی کرده و در عین‌حال از آمادگی اسرائیل برای همکاری در راستای نصب سامانه‌ای مشابه سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین در راستای کمک به سعودی‌ها برای مقابله با حملات موشکی یمن خبر داد.

گفته می‌شود محمدبن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان که فرماندهی حمله به یمن را برعهده دارد از این پیشنهاد اسرائیل به شدت استقبال و دستور پیگیری موضوع را صادر کرده است. مذاکرات تکمیلی به منظور اجرایی شدن این توافق نظامی در سفر شاهزاده ولید بن طلال به اسرائیل صورت خواهد گرفت.

Author

About Author