توافق برسر برگزاری انتخابات آزاد در سوریه

وینوزیر امور خارجه امریکا پس از نشست مذاکرات صلح سوریه در وین پایتخت کشور اتریش گفت که اشتراک کنندگان این نشست به توافق رسیدند که برای رسیدن به صلح دایمی در سوریه باید انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل در این کشور بزگزار شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه (۸ عقرب) در پایان مذاکرات آینده سوریه در وین از توافق شرکت کنندگان در مورد برگزاری انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل خبر داد.

آقای کری در یک کنفرانس مشترک خبری با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «استفان دی میستورا» از توافق طرفین برای برگزاری انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل در سوریه خبر داد.

وزیر خارجه امریکا با بیان اینکه سیاست کشورش درباره سوریه تغییر نکرده است یادآور شد: نباید به داعش اجازه داد در سوریه حکومت ایجاد کند.

وی ضمن قدردانی از کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس افزود همه طرف ها بر لزوم حفظ تمامیت ارضی و نظام سکولار سوریه تاکید دارند.

کری در بخش دیگری از سخنانش گفت واشنگتن در مورد اختلافاتش با ایران و روسیه به ویژه در مورد باقی ماندن «بشار اسد» بر سر قدرت به یک تفاهم رسیده است.

به باور وزیر خارجه امریکا کناره گیری اسد می تواند مسیر توافق برای پایان دادن به بحران سوریه را هموار و به مقابله با خطر تروریست های داعش کمک می کند.

وی با اذعان به مخالفت ایران و روسیه با کناره گیری اسد یادآور شد هر سه طرف به تلاش های خود برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه ادامه خواهند داد.

وزیر امور خارجه امریکا گفت: ما همچنین بر سر این مساله که فرایند سیاسی مربوط به سوریه است و این ملت سوریه است که آینده کشورشان را تعیین می کنند توافق کردیم.

وی افزود: با وجود اختلاف نظرهایی که میان مذاکره کنندگان وجود داشته، همگان درباره ضرورت جلوگیری از خونریزی و دستیابی به راه حل دیپلماتیک توافق کردند. این مرحله جدیدی است و ما همگی به این نتیجه رسیده ایم که باید به مذاکرات واقعی بازگردیم.

کری تاکید کرد: ماموریتی که ما داریم دشوار است اما معتقدم به خاطر مشارکت همه طرفها در مذاکرات شرایط برای ارائه یک راه حل دیپلماتیک مهیاتر است.

Author

About Author