توافق افغانستان و هند روی همکاریهای دفاعی و امنیتی

روسای جمهور افغانستان و هند در دیدار و ملاقات های که در دهلی جدید داشتند روی تعمیق همکاری های دفاعی و امنیتی میان دو کشور توافق نمودند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان بنابر دعوت مقامات هندی در یک سفر رسمی چهار روزه، روز پنج شنبه (۲۱قوس) با هیات همراهش وارد دهلی جدید پایتخت هند شد.

براساس اعلامیه خبری ارگ ریاست جمهوری، هیات افغانی به ریاست حامدکرزی رزوگذشته با پراناب موکرجی رئیس جمهور، من موهن سینگ صدراعظم و شیف شنکر مینون مشاور امنیت ملی آن کشور، دیدار کردند.

رئیس جمهورکرزی را در این سفر چهارروزه اش،  ضراراحمد عثمانی سرپرست وزارت امورخارجه، ډاکتر رنګین دادفر سپنتا مشاورامنیت ملی، شاکرکاکر سرپرست وزارت معادن و صنایع، عبدالکریم خرم رئیس دفتر ارگ ریاست جمهوری، سلاکار وزیر یحیی معروفی از مشاورین ارگ همراهی می کنند.

در ملاقات دو جانبه رئیس جمهور کشور با من موهن سینگ صدراعظم هند، هردو جانب درمورد موافقتنامه همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان افغانستان و هند، مسایل منطقوی و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

این ملاقات که در فضای گرم و صمیمانه در مقر صدارت آن کشور انجام شد، هر دو جانب در مورد روابط دوجانبه در ساحات مختلف و گسترش آن در چارچوب موافقتنامه ستراتیژیک میان دو کشور صحبت کردند.

رئیس جمهور کرزی در این دیدار به صدراعظم هند در مورد اوضاع سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان به شمول انتقال مسئولیت های امنیتی و روابط افغانستان با کشور های دیگر معلومات داد.

صدراعظم هند تاکید کرد که کشورش متعهد است تا افغانستان را در جریان پروسه انتقال و بعد از آن کمک  کند.

سران دو کشور روی تعمیق همکاری های دفاعی و امنیتی به شمول توسعه آموزش و رفع نیازمندی های تجهیزاتی و زیربنائی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که باعث تقویت بیشتر توانایی های عملیاتی و تحرکی آنها میگردد، توافق نمودند.

رئیس جمهور کرزی و آقای من موهن سینگ همچنان بر توسعه فرصت های آموزش عالی نظامی در هند برای افسران افغانستان موافقت نمودند.

سران دو کشور بر تعهد مشترک خویش غرض  مقابله با تروریزم و افراطیت که به دو کشور زیان رسانده و تمام منطقه را تهدید می کند، یکبار دیگر تاکید کردند.

آقای من موهن سینگ حمایت دوامدار کشورش را از پیشرفت اقتصادی و اجتماعی افغانستان از طریق توسعه روابط تجارتی، اعطای بورس های تحصیلی و تطبیق پروژه های انکشافی و بازسازی، ابراز کرد.

هر دو رهبر همچنان توافق نمودند تا یکجا با جمهوری اسلامی ایران، روی انکشاف مسیر های جدید تجارتی برای سهولت تجارت و ترانزیت به افغانستان و فراتر از آن، کار نمایند.

سران دو کشور موافقت نمودند که در راستای تقویت همکاری های منطقوی به هدف همگرائی و انکشاف منطقوی بشمول پروسه کشور های قلب آسیا که هند نشست بعدی کارمندان ارشد آنرا به تاریخ ۱۷ جنوری ۲۰۱۴ میزبانی خواهد کرد، با هم کار نمایند.

رئیس جمهور کرزی در دیدار با پراناب موکرجی رئیس جمهور هند، از وی دعوت نمود تا در یک فرصت مناسب به افغانستان سفر نماید که از جانب رئیس جمهور هند پذیرفته شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *