توافق افغانستان و ایران روی امضای توافقنامه دوستی

حامدکرزی رئیس جمهورکشورمان در سفر به جمهوری اسلامی ایران با داکتر حسن روحانی روی امضای پیمان دوستی و همکاری دراز مدت میان دو کشور موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان صبح امروز (یکشنبه) در راس یک هیات عالی رتبه دولتی به دعوت دکتور حسن روحانی رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد.

رئیس جمهورکرزی در کاخ سعد آباد طی یک مراسم خاص تشریفاتی در حالیکه سرود های ملی دو کشور نواخته میشد، مورد استقبال دکتور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

براساس خبرنامه ارگ ریاست جمهوری کشور، رؤسای جمهور افغانستان و ایران با هم در فضای دوستانه و برادرانه در ارتباط به گسترش روابط و تقویت همکاری های دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

در جریان این مذاکرات، هر دو جانب در رابطه تنظیم و امضای پیمان دوستی و همکاری های دراز مدت میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران توافق کردند.

قرار توافقات صورت گرفته، این پیمان همکاری ها میان دو کشور را در ساحات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در بر خواهد گرفت.

همچنان پیمان متذکره در برگیرندهء منافع هر دو کشور در راستای تامین صلح و امنیت منطقوی خواهد بود.

در این دیدار برای وزرای خارجه هر دو کشور که در مذاکرات رؤسای جمهور افغانستان و ایران حضور داشتند، وظیفه سپرده شد تا کار روی تنظیم متن این پیمان را آغاز نمایند.

در پایان دیدار و توافقات انجام شده میان رؤسای جمهور افغانستان و ایران، اعلامیه مشترک نیز به نشر رسید.

حامد کرزی رئیس جمهورکشورمان در جریان این سفر بر علاوه دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران، با داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و برخی دیگری از مقامات بلند رتبه آن کشور نیز ملاقات کرد.

رئیس جمهوری کشور و وزیر خارجه ایران در دیدار شان در ارتباط به پروسه صلح افغانستان و گسترش روابط و همکاری ها میان دو کشور در ساحات مختلف بخصوص همکاری های ترانزیتی، تبادلات سرحدی و صدور ویزهء ایران برای اتباع افغانستان صحبت کردند.

در این دیدار داکتر محمد جواد ظریف گفت که جمهوری اسلامی ایران از پروسه صلح افغانستان حمایت می کند و آماده هر گونه همکاری در این راستا می باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *