توافقنامه همکاری میان افغانستان و اتحادیه اروپا نهایی شد

توافقنامه همکاری و انکشاف میان افغانستان و اتحادیه اروپا در حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان دو جانب در ارگ ریاست جمهوری در کابل نهایی شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این توافقنامه از جانب افغانستان توسط حضرت عمر زاخیلوال مشاور اقتصادی رئیس جمهور و از سوی اتحادیه اروپا توسط خانم فدریکی موگیرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا نشانی شد.

در مراسم که به همین مناسبت در ارگ برگزار شد، رییس جمهور غنی طی سخنانی گفت که نهایی شدن این توافقنامه فصل جدیدی از همکاری میان افغانستان و اتحادیه اروپا می باشد.

رئیس جمهور از برنامه حکومت افغانستان که هدف آن ایجاد زمینه کار برای مردم افغانستان می باشد یاد آوری نموده، اظهار امیداوری کرد که مشارکت برای رسیدن به هدف متذکره ممد واقع شود.

محمد اشرف غنی به سفرای کشور های اتحادیه اروپا که در این محفل حضور داشتند، گفت: بالای یک چارچوب بودجوی کار می کنیم که پلان بودجوی افغانستان را در هر چهار سال تعیین کند.

او گفت که یکی از مشکلات ما نبود ظرفیت کاری برای مصرف موثر بودجه می باشد که با تطبیق این پلان، مشکل مذکور رفع خواهد شد.

وی گفت که می خواهیم برای هر افغان فرصت های مساویانه اقتصادی را فراهم بسازیم اما تمرکز بیشتر ما روی زنان، جوانان و طبقه فقیر خواهد بود، زیرا جنگ های متمادی این سه طبقه را آسیب پذیرتر ساخته است.

رییس جمهور غنی گفت که با وجود مشکلات، به آینده امیدوار هستیم و کار ما فایق آمدن به آموزن ها است.

همچنین فدریکی موگیرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و معاون کمیسیون اروپا گفت: افغانستان در ۱۳ سال گذشته دستآورد های زیادی را شاهد بوده است، اما چالش های زیاد در برابر این کشور هنوز باقی است.

وی گفت که اتحادیه اروپا همیشه در کنار مردم افغانستان بوده است و با نهایی شدن توافقنامه همکاری در شراکت و انکشاف روابط ما بیشتر از پیش تقویت شده است.

این توافقنامه چارچوب رسمی و ساختاری است که همکاری میان افغانستان و اتحادیه اروپا را مدیریت می کند و تعهد ده ساله اتحادیه اروپا می باشد که حکومت افغانستان را در تطبیق برنامه ” خودکفایی” کمک می نماید.

توافقنامه متذکره برای تصویب نهایی به پارلمان اتحادیه اروپا فرستاده خواهد شد.

Author

About Author