تنش های دوباره امریکا و روسیه بر سر افغانستان

امریکا یک بار دیگر از فعالیت های مسکو در افغانستان ابراز نگرانی کرده و تماس اخیر روسیه با طالبان مسلح را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا به تازه گی از فعالیت ‌های روسیه در افغانستان به ویژه تماس با طالبان مسلح ابراز نگرانی کرده است.

وی در لندن از تماس روسیه با طالبان مسلح خبر داده و گفت که فعالیت ‌های آن کشور در افغانستان و همکاری با گروه های مخالف مسلح دولت کابل قطعا باعث نگرانی امریکا خواهد بود.

هرچند مسکو بارها ادعاهای امریکا در مورد روابطش با طالبان مسلح را رد کرده است؛ اما پیش از این، جنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا نیز در کانگره امریکا؛ روسیه را به حمایت از طالبان مسلح متهم کرده بود.

با این حال، شماری از مقام های عالی رتبه مسکو از روابط روسیه با طالبان مسلح پرده برداشته و اظهار داشتند که این رابطه برای غلبه بر گروه تروریستی داعش و جلوگیری از نفوذ آن در آسیای مرکزی است.

حیاط خلوت قدرت طلبی های مسکو و واشنگتن

افغانستان و نابسامانی هایی که بخشی از آن به دلیل عدم مدیریت کارای رهبران آن حل ناشده باقی مانده و بیشتر از گذشته نیز شده است، به حیاط خلوتی برای قدرت طلبی امریکا و روسیه تبدیل شده است.

امریکا که با اجازه سازمان ملل و با برنامه مبارزه با تروریسم و القاعده پای به افغانستان گذاشت و با تمام مصارف هنگفتی که انجام داد، تنها زمینه فساد را گسترش داد و هنوزهم در کشور حضور دارد.

این حضور امریکا برای شماری از کشورهای همسایه و منطقه از جمله روسیه خوشایند نبوده و این کشورها بارها تلاش کرده اند که این نفوذ را اخلال کرده و زمینه حضور خودشان را فراهم سازند.

همین امر باعث شده تا افغانستان به حیاط خلوتی برای آزمایش برنامه های قدرت طلبانه کشورهای منطقه به ویژه مسکو و واشنگتن تبدیل شود.

به این امر عدم مدیریت قاطع رهبران حکومت اگر اضافه شود، باید همچنان شاهد این قدرت نمایی بوده و مردم به عنوان قربانیان اصلی این قدرت طلبی تبدیل شوند.

گفتگوهای صلح افغانستان در مسکو

تنش بین امریکا و روسیه نسبت به فعالیت های دو جانبه شان در افغانستان در حالی بیشتر از گذشته مطرح می شود که قرار است مسکو در ماه آینده میلادی، میزبان گفتگوهای صلح افغانستان باشد.

این گفتگوها با حضور نماینده گان افغانستان، روسیه، چین، ایران، پاکستان و هند برگزار خواهد شد تا راهی برای صلح افغانستان پیدا شود.

هرچند انتظار نمی رود این نشست هم دستاورد مناسبی به دنبال داشته باشد؛ ما باید به انتظار برگزاری آن بود تا نفوذ روسیه بر طالبان مسلح تاثیرش را نشان دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *