تنش میان ایران و اعراب سنی فرصتی بی بدیل برای اسرائیل

635691018301069370خبرگزاری هارآتص اسرائیل در گزارشی نوشت اسرائیل درگیری ایران و عربستان سعودی را به دقت دنبال میکند. اسرائیل باید برای جلوگیری از نفوذ ایران و حزب الله به کشورهای عرب سنی و نه فقط عربستان نزدیکتر شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پایگاه خبری هاآرتص اسرائیل در گزارشی تحلیلی نوشت: هر چه تنش میان ایران و اعراب سنی بیشتر باشد و توجه انظار را به خود جلب نماید. تهدیدات امنیتی اسرائیل کمتر خواهد شد. اسرائیل هم اکنون فرصت یک زندگی را دارد چرا که هیچ احتمالی مبنی بر بازگشت بلندیهای جولان به سوریه در زمان کنونی وجود ندارد.

این گزارش می افزاید: هم اکنون کشورهای سنی بیشتر علاقه مند به رویاروئی با ایران هستند تا انتقاد از اسرائیل؛ هم اکنون درگیری سنی- شیعی به جای درگیری عرب- اسرائیلی و یا یهودی – مسلمان مطرح شده و تشکیلات خودگردان فلسطینی و برخی گروه‌های تروریستی فلسطینی پشت سر عربستان سعودی هستند و نه ایران؛ حتی در جنگ علیه ایران و حزب الله مشارکت دارند.

همچنین این گزارش در ادامه می نویسد: این فرصتی طلایی است که اسرائیل باید از آن برای دستیابی به یک صلح چندجانبه استفاده نماید. بحران های کنونی در خاورمیانه به بهبود موقعیت اسرائیل در منطقه کمک کرده است. اگر اسرائیل به دنبال به چالش کشیدن دو تهدید جدی علیه خود یعنی تضمین بقا و کاهش نفوذ ایران و حزب الله است، باید از ظرفیت شرکای مشتاق در کشورهای سنی عرب به خوبی استفاده نماید برخی از این کشورها از مدتها پیش منتظر نگاه محبت آمیزی اسرائیل هستند تا در جهت دستیابی به یک صلح جامع با اسرائیل شریک باشند.

گفتنی است شاهزاده سعودی “ترکی بن فیصل آل سعود”(Turki bin Faysal Al Saud) از روسای پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان  در سال ۲۰۱۴ میلادی اظهار داشت پیشنهاد صلح اعراب با اسرائیل باید با مذاکرات بعدی مورد موافقت قرار گیرد. وی در همان سال مقاله ای در “هاآرتص” چاپ کرد و به بیان دیدگاه خود در زمینه صلح پرداخت.

Author

About Author