تنش بر سر ایجاد کمیته گزینش

96F11E5D-1B3C-42DC-B638-12FD3776CD33_mw1024_n_sکمیسیون مستقل انتخابات بر لغو کمیته گزینش تاکید کرده و اظهار داشت که این کمیته بر اساس یک تفاهم سیاسی به وجود آمده و از پشتوانه قانون بهره مند نیست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات امروز (۱۶جدی) در یک نشست خبری در کابل اظهار داشت که این کمیسیون آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات دارد.

نورستانی در واکنش به ایجاد کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی، بر لغو آن از سوی رئیس جمهور تاکید کرده و ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور دیگر فرمان تقنینی در مورد انتخابات صادر نکند.

بر اساس اظهارت منبع، کمیسیون مستقل انتخابات بر اساس قانون ایجاد شده و کمیته گزینش بر اساس یک تفاهم سیاسی و رد فرامین تقنینی رئیس جمهور در مورد انتخابات از سوی شورای ملی احترام به قانون و قانونمند دانستن کمیسیون مستقل انتخابات است.

این در حالی است که اویل هفته جاری، کمیته گزینش کار خود را رسماً آغاز کرده و از سه روی پیش نیز ثبت نام داوطلبین حضور در کمیسیون های انتخاباتی را نیز آغاز کرد.

همچنین حدود هفته گذشته، فرمان های تقنینی رئیس جمهور در مورد قانون انتخابات به دلیل عدم صلاحیت قانونی مجلس سنا و عدم صلاحیت مجلس نماینده گان برای بحث در سال آخر کاری بالای قوانین انتخاباتی، از سوی هر دو مجلس رد شده بود.

از سویی هم، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از آماده گی این نهاد برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها خبر داده و اظهار داشت که پیش از این سه بار زمان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها اعلام شده بود که مطابق آن قوانین کشور نقص نمی شد.

با این حال، منبع تاکید کرد که تامین بودجه و امنیت انتخابات وظیفه حکومت است و کمیسیون نیز تنها وظیفه اجرایی این پروسه را دارد.

نورستانی با تاکید بر اینکه کمیسیون مستقل انتخابات مصمم است تا استقلالیت خود را حفظ کند، تاکید کرد که به هیچ نهاد داخلی و خارجی اجازه دخالت در وظایف این کمیسیون داده نمی شود.

در عین حال، منبع تائید کرد که در گذشته پروسه انتخابات سیاسی شده بود؛ اما حالا این پروسه به جایگاه اصلی اش در کمیسیون برگشته است.

با این حال، مشکل تقلب در انتخابات همیشه مورد نگرانی مردم و نهادهای انتخاباتی بوده است که در این رابطه، رئیس کمیسیون انتخابات اظهار داشت که راه های جلوگیری از تقلب در طرح پیشنهادی به رئیس جمهور ذکر شده است.

Author

About Author