تنش امریکا و روسیه بر سر افغانستان

وزارت خارجه روسیه می گوید که امریکا عامل افزایش تنش و ایجاد بحران در افغانستان بوده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه می گوید که تلاش های امریکا برای صلح افغانستان خوب بوده؛ اما این کشور زمینه ساز بحران در انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

وی اظهار داشت که روسیه از تلاش های امریکا برای برگزاری مذاکرات بین الافغانی استقبال می کند.

زاخارووا می گوید که رسیدن به صلح، بدون حل بحران افغانستان مشکل است و بحران انتخاباتی از سوی امریکا بیشتر و جدی تر شد؛ چون از یک طرف انتخابات اعلام حمایت صورت گرفت.

وی یادآور شد که امریکا به نوعی پیروزی یکی از نامزدان را در انتخابات ریاست ‌جمهوری افغانستان به رسمیت شناخت و خلاف توافق گروه «سه جمع یک» یعنی امریکا، روسیه، چین و پاکستان عمل کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به دیدارهای مقامات امریکایی با برخی از رهبران افغانستان و اعضای طالبان و مقامات پاکستانی، اظهار امیداوری کرد که آتش بس ایجاد شود؛ اما روند کُند آزادی زندانیان، باعث شده تا گفتگوهای بین الافغانی تا هنوز آغاز نشود.

بانو زاخارووا تاکید کرد که روسیه خواستار اقدام هماهنگ بازیگران کلیدی بین ‌المللی برای شکستن بحران فعلی در افغانستان است.

روسیه در حالی بر آتش بس و آغاز گفتگوهای بین الافغانی تاکید دارد که اتحادیه اروپا بارها و بارها بر کاهش خشونت تاکید کرده است و امریکا نیز به دلیل عدم توافق طرف های درگیر انتخابات، کمک هایش به افغانستان را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید …

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *