تنش‌های مرکل و ترامپ در ناتو؛ هدف قرار گرفتن سفارت آلمان در کابل

هنوز چند روزی از تنش‌های تند بین رهبران دو کشور قدرتمند عضو ناتو بعد از نشست عمومی این سازمان در بروکسل نگذشته بود که سفارت آلمان در کابل نیرومندترین انفجار را در برابر خود تجربه کرد.

آنگلا مرکل و دونالد ترامپ بعد از نشست سالانه ناتو که برای اولین بار حضور رئیس‌جمهور جدید امریکا را تجربه می‌کرد نسبت به مسوولیت‌های هر دو کشور ابراز نگرانی کرده بودند.

مرکل گفته بود :«امریکا دیگر متحد خیلی قابل اعتمادی نیست و اروپا باید سرنوشتش را به دست خودش بگیرد.»

در اجلاس سران هفت کشور صنعتی (جی هفت) که در ایتالیا برگزار شد؛ اختلافات امریکای ترامپ و اروپا بیشتر خود را نشان داد؛ به نوعی که عدم حمایت ترامپ از پیمان پاریس برای مقابله تغییرات آب و هوایی زمین و همچنین موضوع ناتو از نکات اصلی اختلاف بود.

بعد از گفته‌های مرکل، رئیس‌جمهور امریکا نیز در توئیتر خود به این اظهارات پاسخ داده و گفت :«ما یک کسری تراز تجاری عظیم با آلمان داریم به علاوه اینکه آنها خیلی کمتر از آنچه که باید برای ناتو و امور نظامی پول خرج می‌کنند. برای امریکا خیلی بد است. این طور نخواهد ماند.»

این توئیت به نوعی پاسخ تند به گفته‌های مرکل بود و نشان داد که امریکا بخش عمده‌ای از مصارف مالی ناتو را به عهده دارد و حالا که اروپا می‌خواهد سرنوشتش را به دست گیرد، باید مصرف بیشتر داشته باشد.

اما حالا و بعد از گذشت چند روزی از ایجاد تنش بین رهبران دو کشور قدرتمند جهان، سفارت آلمان در کابل شاهد یک حمله خونین و وحشتناک انتحاری است.

در این حمله بیش از ۸۰ تن جان باخته، بیش از ۳۵۰ تن دیگر زخمی شده و بخش‌های عمده‌ای از سفارت آلمان و دیگر تعمیرهای مجاور آن خساره‌مند شده است.

ضمن اینکه شماری از محافظین سفارت آلمان نیز در بین قربانیان و زخمی‌های این رویداد هستند.

با این اوصاف این سوال خلق می‌شود که چه رابطه‌ای بین تنش‌های دو رهبر و حمله انتحاری کابل در نزدیکی سفارت آلمان وجود دارد؟

آیا بحث ناتو که خود یکی از حامیان اصلی مبارزه با تروریزم در افغانستان بوده و در این راه قربانی داده و مصارف مالی متحمل شده، می‌تواند نقش رهبران تشکیل‌دهنده ناتو در تغییر و تحولات افغانستان داشته باشد؟

کارشناسان مسایل سیاسی ونظامی بارها گفته و بر همه‌گان نیز واضح است که بخش عمده‌ای از کشورهای خارجی که در افغانستان نیرو دارند، به فکر حفظ ناامنی در افغانستان هستند تا از سرایت آن به کشورهای خود جلوگیری کنند.

حمله خونین کابل بار دیگر نشان داد که تلاش‌ها برای مبارزه با تروریزم تنها در حد شعار بوده و این کشور «حیات خلوتی» برای قدرت‌نمایی و قدرت‌طلبی کشورهای منطقه و جهان است.

برخی رسانه ها گفته اند که گروه تروریستی داعش که یکی از حامیان مالی مهم آنها به زعم اکثر، عربستان سعودی است؛ مسوولیت این رویداد را به عهده گرفته است؛ اگر این موضوع صحت داشته باشد به آن معنی است که تنش‌های مرکل با ترامپ در حالی که چند روز پیش قرارداد عمده و بزرگی بین عربستان سعودی و امریکا به امضا رسید و استقبال شایانی نیز از رئیس‌جمهور امریکا در سعودی صورت گرفت؛ می‌تواند این گروه اهداف امریکا را به خواست باداران‌شان پیش ببرد.

هرچند که ریاست عمومی امنیت ملی می گوید که این حمله کار شبکه حقانی بوده است.

این حمله سوالات مهمی را خلق می‌کند که جواب آنها هیچ سودی برای خانواده‌های زخمی‌ها و بازمانده‌گان قربانیان نخواهد داشت و به مانند تمام حملات مشابه دیگر تنها با تشکیل هیئت حقیقت‌یاب و یافته‌هایی که در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد به پایان خواهد رسید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *