تمدید۱۰ساله حضور امریکا در قطر

وزیر دفاع امریکا در جریان سفر منطقه‌ای خود بار دیگر بر روابط نظامی واشنگتن با دوحه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، چاک هیگل، وزیر دفاع پنتاگون در دوحه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و جنرال حامد بن علی العطیه، وزیر دفاع این کشور دیدار کرده و بار دیگر توافقنامه دفاعی میان دو کشور را تمدید کرد.

هیگل همچنین از مرکز عملیات‌های مشترک هوایی بازدید کرد؛ جایی که نیروها بر طیاره های جنگی در افغانستان نظارت دارند و ترافیک هوایی در سراسر خاورمیانه را کنترل می‌کنند، در این مرکز کنترل چندین نقشه دیجیتال بر روی صفحه‌های نمایش ترافیک هوایی بر فراز سوریه، خلیج فارس و افغانستان را نشان می‌دهند.

هیگل پس از بازدید از این مرکز به خبرنگاران گفت، امریکا و متحدانش در مورد برخی از سیاست‌ها در خصوص ایران و سوریه اختلاف نظر دارند، اما در خصوص اهداف اصلی اتفاق‌نظر وجود دارد.

وی گفت: ما ارتباط خود را با متحدانمان در این منطقه قطع نمی‌کنیم، ما در مورد رویکردهایمان اختلاف نظر داریم اما روابط با قطر و دیگر کشورهای خلیج فارس به قدرت خود باقی است.

کارل ووگ، معاون مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: هیگل و العطیه در جریان دیدار خود توافقنامه همکاری دفاعی میان امریکا و قطر را امضا کرده که منجر به همکاری متقابل میان نیروهای واشنگتن و دوحه از جمله آموزش برای مانور و دیگر فعالیت‌های مشترک به مدت ۱۰ سال می‌شود و امکان دسترسی امریکا به پایگاه هوایی العدید در خاک قطر را ممکن می‌سازد.

در این بیانیه آمده است: این توافقنامه همکاری دفاعی را تقویت کرده و سندی برای همکاری امنیتی طولانی مدت امریکا و قطر است، این توافقنامه بر همکاری نزدیک میان امریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید می‌کند.

مقام‌های پنتاگون گفتند، هیگل در این سفر به متحدان امریکا در خلیج فارس اطمینان داد که واشنگتن به حضور نظامی خود در این منطقه بدون توجه به اختلافات موجود ادامه می‌دهد.هیگل همچنین به امیر قطر در خصوص مسئله سوریه نیز گفت: من بار دیگر موضع خودمان را مبنی بر اینکه از مخالفان میانه‌رو در سوریه حمایت می‌کنیم، تکرار می‌کنم و ما همچنان نسبت به وجود تندروها در میان مخالفان نگران هستیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *