تمدید زمان ریاست جمهوری اشرف غنی از سوی ستره‌محکمه

دادگاه عالی کشور در یک نامه رسمی، دوره کار رئیس جمهور غنی را تا روی کار آمدن رئیس جمهور جدید تائید کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ستره محکمه امروز (اول ثور) اعلام کرده است که محمد اشرف غنی تا تعیین رئیس جمهور جدید به کارش ادامه داده می تواند.

این در حالی است که مدت کار رئیس جمهور در اول جوزا سال آخر کاری اش به پایان نی رسد.

در نامه رسمی دادگاه عالی آمده است که “با درک روح قوانین و چالش‌ های کمیسیون مستقل انتخابات، دادگاه عالی دوره کار رییس جمهور و معاونینش را تایید می‌کند”.

دادگاه عالی گفته است که ادامه کار رییس جمهور و معاونان اش به نفع مردم و نظام و مطابق با روحیه و تحلیل قانون اساسی است.

نکته جالب توجه در نامه دادگاه عالی این است که در مورد دوام دوره کاری رییس اجراییه حکومت پس از اول جوزا چیزی گفته نشده است.

اما، ریاست اجراییه به آریانانیوز گفته است که آقای عبدالله و معاونان اش هم تا معرفی رییس جمهور جدید به کارشان ادامه خواهند داد.

این در حالی است که در روزهای اخیر یازده تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ادعا دارند که رییس جمهور غنی، برای دوام دوره کاری اش، بالای دادگاه عالی فشار وارد کرده و دوام کار رهبری حکومت پس از اول جوزا، غیرقانونی خواهد بود.

این نامزدان می خواهند که در اول جوزا رییس جمهور و رییس اجرایی با معاونان شان از قدرت کنار بروند و اداره سرپرست تا پایان انتخابات ریاست جمهوری شکل بگیرد.

این اقدام دادگاه عالی با واکنش هایی نیز روبرو شد، عطامحمد نور، رئیس اجرائی جمعیت اسلامی گفته است “اگر تصمیم ستره محکمه در مورد تمدید عمر حکومت وحدت ملی واقعیت داشته باشد، یک عمل غیر قانونی و بر اساس فیصلهٔ فرمایشی رییس جمهور است و استقلالیت قضا را زیر سوال می‌”برد.”
وی از احزاب سیاسی، نامزدها خواسته است تا دست به کار شوند و مجمعی از حقوق‌ دانان و قانون دانان متعهد به وطن را دعوت کنند، زیرا در این مورد نفس قانون صراحت دارد که وظیفه رییس جمهور اول جوزای سال پنجم ختم می‌شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *