تمام مکالمات تیلفونی در افغانستان شنود شده است

مسئولین سایت افشاگر ویکی‌لیکس گفته اند که تقریبا تمامی مکالمات تیلفونی افغانستان توسط امریکا شنود شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری خاورماینه، جولیان آسانژ، مدیر سایت افشاگر ویکی‌لیکس، اعلام کرده افغانستان آن کشوری است که واشنگتن پست و اینترسپت اخیرا بدون ذکر نامش گزارش کردند که تقریبا تمامی مکالمات تیلفونی در آن توسط امریکا شنود می‌شده‌است.

آقای آسانژ در اطلاعیه‌ای گفته‌ است که واشنگتن پست و اینترسپت به درخواست دولت امریکا از ذکر نام افغانستان خودداری کرده‌اند.

جولیان آسانژ نوشته است که شنودهای گسترده خارجی در کشورهایی مثل افغانستان بخشی از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی است.

او این نگرانی را که نام بردن از افغانستان به عنوان قربانی شنود گسترده ممکن بوده به “افزایش خشونت” منجر شود، با توجیهات دولت امریکا برای عدم انتشار عکس‌هایی بیشتر از زندان ابوغریب مقایسه کرده‌است.

هنوز معلوم نیست که آیا تیلفون مقامات ارشد مانند حامد کرزی شنود شده یا خیر.

حمید نصرت، سخنگوی وزارت مخابرات به رسانه ها گفته ‌است که امکان دارد استخبارات امریکا تماس‌های تیلفونی افغان‌ها را شنیده باشد؛ اما این وزارت ثبوتی در این باره ندارد.

پیش از این امیرزی سنگین، وزیر مخابرات گفته بود که دولت افغانستان فقط قادر است از شنود مکالمات تعداد محدودی از مقامات ارشد دولتی از جمله رییس جمهور با اقدامات فنی جلوگیری کند.

وی گفته بود که با ایجاد سیستمی در شبکه مخابراتی “سلام” از شنود مکالمات تیلفونی مقام های دولتی جلوگیری شده است.

ابعاد جاسوسی‌های سازمان استخبارات امریکا انتقاد بسیاری را برانگیخته است و مجلس نمایندگان امریکا به تازگی قانونی را برای محدودیت ضبط گسترده مکالمات تصویب کرد.

گفتنی است که برای نخستین بار موضوع شنود تیلفون ها از طریق ادوارد اسنودن٬ کارمند پیشین اداره امنیت ملی امریکا در سایت ویکی لیکس مطرح شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *