تماس تلفنی کرزی با جان کری در باره پیمان امنیتی!

حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان و جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا شام روز سه شنبه در یک تماس تلفنی در باره چگونگی پیمان امنیتی کابل- واشنگتن گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کرزی و جان کری در باره اختلاف نظری که در متن مسوده موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا مبنی بر اینکه افغانستان از اجرای هر نوع عملیات نظامی در خانه های افغانها ممانعت می نماید و تقاضای ایالات متحده امریکا که در حالات خاص و استثنایی خواهان انجام عملیات نظامی در خانه های مردم افغانستان هستند، تبادل نظر کردند.

براساس خبرنامه ارگ ریاست جمهوری کشور، حامدکرزی برای رفع این اختلاف دو طریقه ممکن را به وزیر امورخارجه امریکا پیشنهاد کرده است.

رئیس جمهور کرزی گفته که متن پیشنهادی هر دو جانب (کابل – واشنگتن) در قرار داد گنجانیده شود و شخص وزیر خارجه امریکا در لویه جرگه مشورتی شرکت نموده، از متن پیشنهادی کشورش دفاع نماید، دوم اینکه قرارداد امنیتی و دفاعی بعد از انتخابات با حکومت آینده افغانستان به امضا برسد.

در همین حال جان کری وزیر خارجه امریکا گفته است  که وی و حکومت امریکا تشویش رئیس جمهور و مردم افغانستان را در مورد عملیات نظامی نیروهای امریکایی و رفتن آنها به خانه های مردم افغانستان درک می کنند، زیرا ناشی از خطا های نیروهای امریکایی می باشد که در گذشته در افغانستان مرتکب شده اند.

جان کری، جهت رفع تشویش مردم افغانستان و برای قناعت خاطر مردم و رئیس جمهوری کشورپذیرفته است که ایالات متحده امریکا وضاحت ها و تضمینات کتبی را در این مورد به جانب افغانستان می سپارد.

این در حالی است که با نزدیک شدن برگزاری لویه جرگه مشورتی در باره پیمان امنیتی با امریکا، مخالفت های شدیدی با امضای احتمالی این پیمان و دادن مصئونیت قضایی به سربازان امریکایی در افغانستان در جریان است و طی دو روز گذشته گردهمایی ها و نشست های زیادی از سوی طبقات مختلف از مردم در کابل و ولایات کشور برگزار شده و مخالفت سریع شان را به امضای پیمان امنیتی با امریکا اعلام کرده اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *