تلاش یونسکو برای ارائه طرح فوری بخاطر محافظت از مراکز تاریخی یمن

سازمان یونسکو اعلام کرد، طرح فوری برای محافظت از میراث های فرهنگی، بناها و مراکز تاریخی یمن و بخصوص شهر صنعا که با تداوم حملات هوایی رژیم

1417524526041_unسازمان یونسکو اعلام کرد، طرح فوری برای محافظت از میراث های فرهنگی، بناها و مراکز تاریخی یمن و بخصوص شهر صنعا که با تداوم حملات هوایی رژیم سعودی در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند، آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سازمان یونسکو هدف اصلی اقدامات فوری حفاظت از میراث های فرهنگی یمن را که طرح اجرایی آن روز چهارشنبه در پی ۲ روز نشست و گفت وگو در پاریس تنظیم شد مقابله با ویرانی های بیشتر آثار میراث فرهنگی و موزیم های یمن که با ادامه درگیری ها و حملات هوایی نیروهای سعودی با خطر نابودی روبه رو هستند، ذکر کرده است.

«ایرینا بوکووا» مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل «یونسکو» روز چهار شنبه با اعلام این خبر گفت: تخریب آثار فرهنگی آشکارا بر هویت و شان ملت یمن و آینده مردم این کشور تاثیر گذار خواهد بود.

مدیرکل یونسکو با اشاره به این که دولت یمن به تنهایی امکانات اقتصادی تامین بودجه این برنامه را نخواهد داشت از جامعه بین المللی خواست برای تامین هزینه های اجرای این طرح کمک کنند.

بنا برگزارش های سازمان ملل متحد، شمار زیادی از بناها و مراکز فرهنگی شهرهای تعز، صنعا،عدن، زبیده، سعده و مریب از ۲۶ ماه مارچ تا کنون در اثر حملات هوایی نیروهای سعودی و ادامه درگیری های محلی ویران شده و یا خسارت های شدیدی دیده اند.

بر اساس همین گزارش ها تنها در شهر صنعا با قدمتی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال ۱۰۳ مسجد، ۱۴ حمام تاریخی و بیش از ۶ هزار باب خانه وجود دارد که قدمت همه آن ها به پیش از قرن چهارم هجری می رسد واز گنجینه های ارزشمند منطقه و جهان بشمار می روند.

مدیرکل یونسکو اعلام کرد، این نهاد در پی حملات هوایی رژیم سعودی به شهرهای صنعا و سعده و خسارات سنگینی که به آثار فرهنگی این شهر ها وارد شده، شهر «زبیده» واقع در کرانه های غربی یمن را در فهرست «میراث های فرهنگی به خطر افتاده» این سازمان قرار داده است.

Author

About Author