تلاش ناکام امریکا برای کنار زدن کرزی، در انتخابات ۲۰۰۹

وزیر دفاع پیشین امریکا، در بخشی از کتاب خاطراتش ادعا کرده است که امریکا تلاش کرد حامد کرزی را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ میلادی از قدرت کنار بزند.

به گزارش خبر گزاری خاورمیانه، به نوشته تارنمای بی بی سی، گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا این تلاش را “توطئه خام و ناکام” توصیف کرده است.

تارنمای بی بی سی دراین باره نوشت: کرزی بارها مدعی شده است که امریکا تلاش کرد او را از قدرت کنار بزند اما واشنگتن تاکید داشته در انتخابات ۲۰۰۹ بی طرف بوده و تنها از دمکراسی حمایت کرده است.

به نوشته مجله فارین پالیسی، گیتس در کتاب خاطراتش نوشته که ریچارد هالبروک نماینده ویژه امریکا برای افغانستان به امید کشاندن انتخابات به مرحله دوم و کنار زدن حامد کرزی از رقیبان او در انتخابات حمایت می کرد.

گیتس که در دولت های جرج بوش و باراک اوباما به عنوان وزیر دفاع خدمت کرده، در بخشی از این کتاب نوشته است: ˈهمه چیز بسیار زشت بود؛ دامن همکار ما، رئیس جمهوری افغانستان لکه دار شد و دستان ما هم آلوده شد.ˈ

اما کایتلین هایدن یک سخنگوی کاخ سفید ادعاهای گیتس را به شدت رد کرد و گفت: منافع امریکا در یک افغانستان با ثبات و انتخابات دمکراتیک و قابل قبول برآورده می شد نه در کمک به کامیابی یا شکست یک نامزد خاص.

ریچارد هالبروک که در دسمبر ۲۰۱۰ میلادی درگذشت، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان بود و نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ایفا کرد.

وزیر دفاع پیشین امریکا در کتابش که قرار است هفته آینده فروش آن آغاز شود، مدعی شده است: هالبروک تلاش زیاد انجام داد تا کرزی در انتخابات شکست بخورد… آنچه او می خواست این بود که شمار کافی نامزدان مشهور در انتخابات شرکت کنند تا کرزی نتواند در دور اول انتخابات اکثریت لازم را به دست آورد و بدین ترتیب انتخابات به دور دوم کشانده شود.

در این کتاب از مشاوره دادن به دیگر نامزدان، حضور یافتن در گردهمایی های انتخاباتی آنها و عکس گرفتن با آنها از ˈتاکتیک هایˈ نام برده شده که هالبروک برای حمایت از رقیبان کرزی استفاده کرده بود.

رئیس جمهور کرزی نگرانی ها در مورد دخالت ˈخارجی هاˈ در انتخابات ریاست جمهوری امسال را که قرار است جانشین کرزی را مشخص کند، نیز به عنوان یکی از دلایل تاخیر در امضای موافقت ‎نامه امنیتی با امریکا خوانده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *