تلاش مخفیانه و زیرکانه برای جنگ مذهبی در افغانستان

بعد از آنکه امریکا با گذشت بیش از ۱۸ سال با تمام مصارف و هزینه ها، در برابر طالبان که برای نابودی آن آمده بود، تسلیم شد و شکست خورد؛ اما حال گویا برنامه دیگر و نسخه ای دیگر برای افغانستان پیچیده شده است.

طالبان قرار است که بر اساس توافقنامه با امریکا از خشونت دست بکشد و زندانی هایش را نیز آزاد کند؛ امریکا نیز تصمیم به خروج از افغانستان گرفته است.

اما در عین حال، گروه تروریستی داعش یکی از معضلات عمده در کشور است که بیم آن می رود با معطوف شدن توجه ها به طالبان، این گروه قدرتمندتر شود.

در کنار آن، تلاش های مخفی برای کشاندن افغانستان به یک جنگ مذهبی جریان دارد و برنامه های روزهای اخیر این نگرانی را قوت می بخشد.

در روزهای اخیر، رسانه های پر بیننده افغانستان از جمله طلوع و یک که مخاطب زیاد دارند و تاثیرگذار در جامعه هستند، تبلیغاتی را به نمایش گذاشته اند که ذهن ها را به سمت دیگر می برد.

در این تبلیغات، دو پرچم مربوط به گروه تروریستی داعش و فاطمیون در کنار هم نمایش داده می شود در حالی که پرچم افغانستان هم پشت سر آنها دیده می شود؛ هرچند که این رسانه ها در بدل پول هنگفت این تبلیغات را نشر کنند؛ اما ریشه اصلی آن باید پیدا شود.

در اینکه داعش در افغانستان حضور دارد و سربازگیری می کند، شکی نیست؛ اما تا هنوز فاطمیون هیچ زمینه ای برای فعالیت در افعانستان ندارد و هیچ سندی نیز مبنی بر حضور آن در افغانستان موجود نیست و تنها در مقابله با داعش در سوریه نبرد کرده است.

اسلم فاروقی چندی پیش از سوی امنیت ملی افغانستان بازداشت شد

شاخه خراسان داعش از چندین سال بدینسو در کشور فعالیت داشت و حملات مرگباری به این گروه نسبت داده شده است؛ اما تا هنوز کدام منبع رسمی از فعالیت و حضور فاطمیون در کشور گزارش نداده و تائید نکرده است، بنابراین، یکسان سازی این دو پدیده غیر افغانستانی، سوال بر انگیز و بسیار خطرناک است.

زمانیکه حضور یک گروه هیچ سند مشخصی نداشته باشد، باید دقت بیشتر به خرج داده شود تا در آینده پشیمان نبود.

هدف از نشر اینگونه تصاویر از سوی برخی منابع مخفی، نبرد و رویارویی در افغانستان را دنبال می کند که مشخص است پشت این حربه، سیاست وحشتناکی نهفته است که میخواهد جنگ مذهبی را جایگزین جنگی کند که تا حالا در افغانستان به نام جهاد علیه اشغال جریان داشته است.

نگران کننده این است که آنچه در اساسنامه رسانه ها و قانون اساسی کشور آمده؛ پخش و نشر هر نوع کلپ، تصویر و گزارش که سبب منازعات قومی، سمتی، زبانی و مذهبی شود، ممنوع می باشد.

مسلماً نشر اینگونه کلیپ و تصاویر می تواند جنگ فرقه ای و سوریه سازی دوم (افغانستان) را فراهم کند، این کار بر خلاف اساسنامه و تعهدنامه رسانه ها از جمله تلویزیون طلوع است، که عواقب آن برای کشور بسیار خطرناک می باشد.

در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات انتخاباتی، افغانستان بیش از هر زمان دیگر به وحدت و همدلی نیاز دارد و پخش چنین کلیپ ها به مانند جام زهری است که به مردم خورانده می شود.

آزادی بیان و اطلاع رسانی برای رسانه ها یک اصل است؛ اما ترویج منازعات قومی و مذهبی به هیچ وجه آزادی بیان نیست و وزارت اطلاعات و فرهنگ وظیفه دارد تا با این رویکرد برخورد جدی کند.

این تبلیغات در روزهایی که مردم به فکر قرنطین و حفاظت از کرونا هستند، از سوی سفارتخانه هایی تهیه شده و به صورت مشخص یک هدف را دنبال می کند.

با این حال، روند اخیر می تواند زمینه ساز شرایطی باشد که در آینده ضربه های مهلکی بر کشوری وارد کند که حتی توانایی رسیدگی به مستضعفین را ندارد و رهبران آن به حفظ چوکی و قدرت شان است.

بیشتر بخوانید …

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *