تلاش داعش برای حکومت خیالی در «افغانستان و پاکستان»

0,,18635918_303,00بیش از یکسال از اعلام موجودیت گروه تروریستی داعش در افغانستان و پاکستان می ‌گذرد؛ اما تشکیل حکومت در این کشورها هنوز در حد خیال برای این گروه باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشریه دیپلمات انگلستان به تازه گی و با نشر مقاله ای نگاشته است که ولایت خوراسان گروه تروریستی داعش که شامل فغانستان و پاکستان می شود؛ یک سال پس از اعلام موجودیت این گروه، هنوز در حد تصور و خیالی باقی مانده است.

حامیان این گروه تروریستی که گفته می ‌شود بیشتر از ناراضی‌ های طالبان افغانستان و پاکستان تشکیل شد با «جنبش اسلامی ازبکستان» بصورت مشترک در بخشهای دورافتاده شمال شرقی افغانستان و هم مرز با پاکستان اعلام موجودیت کردند.

در حال حاضر، ولایت خوراسان داعش روی بخش‌ های دورافتاده اما استراتژیک ولایت ننگرهار در امتداد مسیر میان پیشاور و کابل متمرکز شده است.

جاده پیشاور به جلال ‌آباد و کابل مسیر حیاتی تدارکاتی نیروهای ناتو به رهبری امریکا در افغانستان بود و راه اصلی بازرگانان کشور با دنیای خارج نیز به حساب می آید.

گروه تروریستی داعش با نام ولایت خوراسان در ماه جنوری، جلال ‌آباد مرکز ولایت ننگرهار را هدف قرار داد و مسئولیت حمله به کنسولگری پاکستان در این شهر را نیز به عهده گرفت.

چند روز پس از این حادثه، یک عامل انتحاری منزل مسکونی یکی از رهبران قومی ضد داعش را در شهر جلال ‌آباد هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شد؛ اما شورشیان طالب این حمله را به عهده نگرفت و این مسئله احتمال فعالیت داعش را در ننگرهار قوت بخشید.

داعش تحت عنوان ولایت خوراسان در نظر دارد تا حضور خود را در ولایت ننگرهار گسترش دهد و سپس وارد ولایت‌ های کنر و نورستان شود؛ ضمن این که به فکر نفوذ در ولایت های نزدیک به شمال برای حضور در آسیای مرکزی نیز است.

شبه ‌نظامیان وفادار به این گروه در بخش‌ های دیگری از افغانستان همچون زابل نیز فعالیت دارند، منطقه ای که در حال حاضر اعضای جنبش اسلامی ازبکستان با گروه تروریستی داعش ارتباط دارد و بارها مسافران را از مسیر راه ربوده اند و این در حالی است که رهبران ولایت خوراسان داعش عمدتاً از پاکستان می‌ آیند.

به نوشته دیپلمات، پاکستان در تقویت، تجهیز و سربازگیری گروه تروریستی داعش نیز نقش داشته است، به گونه ای که ولایت خوراسان داعش همزمان با کاهش عمومی خشونت افراطی ‌ها در پاکستان ظهور کرد، افراطی ‌هایی که با آغاز عملیات ضد تروریستی علیه جنگ طلبان و تروریست‌ ها در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی، از پاکستان بیرون رانده شدند.

شواهد نشان می‌ دهد که گروه تروریستی داعش تحت عنوان ولایت خوراسان در پاکستان سازماندهی می‌ شود؛ اما تاکنون مشخص نشده این گروه شاخه ‌ای از داعش در سوریه است یا افراطی‌ هایی هستند که برای جذب در این گروه تمایل دارند.

این گروه تروریستی مسئولیت حمله بر «اری نیوز» شبکه خبری خصوصی پاکستانی را پذیرفت که در سالهای اخیر به طرفداری از ارتش پاکستان به نشر اخبار می ‌پرداخت.

اما مرگبارترین حمله ‌ای که به گروه تروریستی داعش تحت عنوان ولایت خوراسان نسبت داده شده است، تیراندازی ۱۳ می ۲۰۱۵ میلادی در کراچی بود که یک اتوبوس حامل مسافران را هدف قرار گرفت و «حافظ سعید» رهبر این گروه تروریستی در گفتگویی با رسانه ‌ها مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

به باور دیپلمات، اگر داعش قصد دارد در پاکستان تاثیرگذار باشد، احتمالاً راه کم هزینه و موثرتر تروریسم شهری را در پیش خواهد گرفت و جنگ فرسایشی بر سر کنترل مناطق دورافتاده را انتخاب نخواهد کرد.

با این حال، متاسفانه گروه ترویستی داعش، پاکستانی ‌های طبقه متوسط و تحصیل کرده را جذب می ‌کند هرچند که تعداد آنها اندک باشد.

سعد عزیز، عامل اصلی تیراندازی گسترده بر شیعیان پاکستان، فارغ‌ التحصیل یکی از معتبرترین دانشگاه ‌های پاکستان بود. عدیل مسعود که ظاهراً حامی مالی حمله مذکور بود نیز عضویت سابق گروه افراطی تنظیم اسلامی را داشت.

او که در دانشگاه «اندیانا» امریکا نیز تحصیل کرده بود با عوامل پاکستانی القاعده مانند «اکمل وحید» ارتباط داشت.

با این حال، گروه تروریستی داعش همچنان در فکر تشکیل حکومت خیالی «خوراسان» هستند، موضوعی که بعد از یک سال به یک امر «خیالی» تبدیل شده است و افراد این گروه تروریستی در حال متحمل شدن تلفات سنگین در ولایت ننگرهار هستند.

Author

About Author