تلاش حکومت برای منفعت طلبی از توقف گفتگوهای صلح امریکا و طالبان

بعد از گذشت ۹ ماه، رئیس جمهور امریکا در یک تصمیم فوری، گفتگوهای صلح بین نمایندگان کشورش و طالبان در دوحه قطر را متوقف کرد.

دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود نگاشت که این تصمیم بعد از کشته شدن یک سرباز ویژه امریکا در حمله انتحاری ای گرفته شده که طالبان مسوولیت آن را به عهده گرفت.

این حمله انتحاری هفته گذشته در منطقه شش درک شهر کابل رخداد که در آن ۱۲ تن به شمول ۱۰غیرنظامی، یک سرباز امریکایی و یک سرباز شهروند رومانیا کشته شد.

به همین منظور و در حالی که دور دهم گفتگوهای امریکا و طالبان در دوحه آغاز شده بود، دونالد ترامپ نیمه های شب گذشته از طریق توئیتر این گفتگوها را متوقف کرد.

در این رابطه احمد سعیدی، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت «باور من این است که عجالتا بخاطر اینکه طالبان از غرور و خودکامگی بگذرند، یک فشار بالای طالبان ایجاد شده است».

به گفته وی، اقدام تازه رئیس جمهور امریکا؛ فشار بالای پاکستان و طالبان به شمول ممنوع الخروجی را افزایش خواهد داد.

در عین حال، میراحمد جوینده، کارشناس مسایل سیاسی به خاورمیانه گفت: «دو حالت است که یکی تحت فشار بین المللی و جامعه داخلی افغانستان بوده و دیگر اینکه ترامپ از مذاکرات یک خوراک انتخاباتی بسازد.»

به باور وی، طالبان از یک طرف مذاکرات و از طرف دیگر انتحاری می کنند که همین امر باعث شده تا جامعه جهانی و مقام های امریکا بالای ترامپ فشار وارد کنند.

تاثیرگذار؟

اما این تصمیم که بر اساس یک توئیت گرفته شده و هر لحظه امکان این توئیت وجود دارد، تا چه حد می تواند بر افغانستان و آینده مذاکرات تاثیر بگذارد.

در این رابطه احمد سعیدی می گوید «اما یک استراتیژی درازمدت نیست و یک تاکتیک موقتی بخاطر فشار بالای طالبان است».

به عقیده وی، ادامه این فشار می تواند تاثیرگذار باشد؛ اما اگر کوتاه مدت و تاکتیکی باشد تاثیرگذاری چندانی ندارد و بخاطر اینکه ترامپ دستاورد داشته باشد باید تصمیم بلند مدت باشد و ادامه یابد.

سعیدی می گوید که هیچ اعتمادی وجود ندارد این تصمیم دوامدار باشد و رئیس جمهور امریکا حرکاتی می کند که غیرقابل پیش بینی است.

در عین حال، میر احمد جوینده می گوید تاثیر این تصمیم زمانی مشخص می شود که بدانیم بخاطر تبلیغات بوده و یا اینکه در جای دیگر مذاکرات شروع می شود.

نقش دولت و حکومت

از همان ابتدای آغاز مذاکرات حکومت و ارگ ریاست جمهوری مخالف روند آن بوده و آتش بس می خواستند.

آیا این امر در تصمیم ترامپ تاثیرگذار بوده است؟

احمد سعیدی در این رابطه می گوید که «حکومت می خواهد از این موضوع به نفع خود استفده کند؛ اما باور من این است که نارضایتی امریکا و مقام های این کشور در مورد تفاهمنامه، ترامپ را مجبور به گرفتن این تصمیم کرده است».

همچنین میراحمد جوینده می گوید که خواسته های مردم و جامعه جهانی باید عمل شود؛ باید آتش بس می بود، مذاکره کردند و مسئله آتش بس مطرح نشد، باید ختم جنگ باشد.

با این حال، طالبان مسلح تا حال در رابطه به تصمیم اخیر رئیس جمهور امریکا هیچ واکنشی نشان نداده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *