تلاش حکومت برای اصلاح نظام انتخاباتی

D5603AF5-4C1E-4E44-A8B1-11F750F5CE47_cx0_cy12_cw0_mw1024_s_n_r1

حکومت افغانستان در تلاش است تا به تعهدی که برای اصلاح نظام انتخاباتی کرده است عمل نماید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سید ظفر هاشمی، سخنگوی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان گفت که حکومت این کشور به نظر پارلمان احترام می‌گذارد اما همچنان برای ایجاد یک نظام انتخاباتی مورد قبول برای مردم تلاش خواهد کرد.

وی گفت که سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، در حال گفتگو با افراد و نهادهای مختلفی در درون و بیرون دولت برای دست یافتن به یک راه حل “عملی، منطقی و حقوقی” برای اصلاح نظام انتخاباتی است.

اصلاح نظام انتخاباتی از بخش‌های اصلی توافقنامه‌ای بود که حکومت وحدت ملی بر مبنای آن ایجاد شد.

بر همین اساس محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، اواسط سال گذشته میلادی، کمیسیون ویژه‌ای را مامور اصلاح نظام و قوانین انتخاباتی این کشور کرد.

این کمیسیون پس از چند ماه کار پیشنهادهایی را به رئیس جمهوری افغانستان ارائه کرد و آقای غنی بر مبنای این پیشنهادها اصلاحات اعمال شده در قانون انتخابات را به صورت فرمان تقنینی اعلام کرد.

اما مجلس افغانستان در ماه دسامبر گذشته با این استدلال که بر اساس قانون اساسی نمایندگان نمی‌توانند اصلاح قانون انتخابات را در سال آخر کاری خود در دستور کار بگیرند، رد کرد.

مجلس و کمیسیون مستقل انتخابات با آغاز به کار کمیته گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی که پس از صدور فرمان تقنینی رئیس جمهوری تشکیل شد، مخالفت کرده و آن را غیرقانونی خوانده‌اند.

Author

About Author