تلاش برای کاهش قیمت گاز در فصل زمستان

وزارت تجارت و صنایع در حالی از تلاش برای کاهش هرچه بیشتر قیمت گاز مایع و دیگر مواد سوختی در کشور خبر می دهد که هم اکنون قیمت گاز نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که این وزارت تلاش دارد تا قیمت گاز را در تفاهم با سرمایه گذاران و وارد کننده گان کاهش دهد.

به گفته وی، هرچند در نظام اقتصادی افغانستان نمی توان در قیمت بازار مداخله کرد؛ اما با آنهم وزارت تجارت از سرمایه گذاران و وارد کننده گان گاز مایع خواسته است تا قیمت ها را به حداقل کاهش دهند.

قوقندی افزود که وزارت تجارت در صورت سوءاستفاده، احتکار و انحصار مواد، در بازار دخالت کرده و با تشکیل کمیسیونی موارد غیرقانونی را بررسی می کند.

سخنگوی وزارت تجارت و صنایع اظهار داشت که دلیل افزایش گاز در ابتدای فصل سرمای امسال، تقاضای زیاد و عرضه کم بود؛ چون «تقاضا به یکباره افزایش پیدا کرد در حالی که عرضه به مانند فصل گرما بود و همین عامل باعث شد تا قیمت گاز به یکباره افزایش پیدا کند.»

از سوی دیگر، منبع اظهار داشت که بر اساس تعهد و تصمیم سرمایه گذاران و واردکننده گان گاز، امروز (۲۹عقرب) قیمت یک کیلوگرام گاز مایع در بازارهای کابل ۵۵ افغانی تعیین شده که نسبت به ابتدای فصل سرما، ۱۰ تا ۱۵ افغانی کاهش را نشان می دهد.

قوقندی همچنان تاکید کرد که وزارت تجارت در تفاهم با سرمایه گذاران تلاش دارد تا قیمت گاز را برای روزهای آینده تا ۵ و ۱۰ افغانی دیگر کاهش داده و در اختیار شهروندان قرار دهد.

بر اساس گفته های وی، همه ساله با آغاز فصل سرما و به دلیل افزایش چشمگیر تقاضا به گاز مایع، قیمت آن بالا می رود و بر اساس برنامه وزارت تجارت؛ تا پنج سال دیگر که افغانستان توانایی استخراج و صدور گاز مایع را پیدا کند، این روند در ابتدای هر فصل سرما ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که هم اکنون قیمت یک کیلوگرام گاز مایع در بازار کابل ۶۰ تا ۶۵ افغانی به فروش می رسد و هیچ نظارتی نیز از این روند صورت نمی گیرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *