تلاش امریکا برای «تفرقه» بین مردم افغانستان

افغانستان در جریان سالهای اخیر به دلیل عدم مدیریت درست و مناسب، موفق نشده است تا نفوس کلی و مجموعی کشور را برآورد دقیق و مشخص کند.

این امر باعث شده تا هنوز هم جمعیت افغانستان بر اساس آمار و احتمالاتِ تخمینی برآورد و اعلام گردد.

نبود مدیریت لازم و مناسب و یا نبود توانایی لازم برای این کار، باعث شد تا ایالات متحده امریکا در یک اقدام مداخله جویانه و «خطرناک» اقدام به کاری کند با زوایای نگران کننده و زیاد.

در دو دهه اخیر، میلیاردها دالر به مصرف رسید؛ اما هیچ سرمایه ‌گذاری روی سرشماری نفوس صورت نگرفت. در حالی که پیش از هر برنامه دیگری باید همین برنامه احصائیه اجرا می ‌‌شد تا تمام برنامه ‌های توسعه ‌ای در روشنایی آن طرح و اجرا می ‌گردید.

در تازه ترین اقدام، وزارت خارجه امریکا آمار تفرقه ‌انگیز و خطرناکی را در مورد نفوس شیعیان افغانستان  اعلام کرده است.

بر اساس گزارش تازه وزارت خارجه امریکا، نفوس شیعیان افغانستان را بین ۱۰ تا ۱۵درصد کل نفوس کشور اعلام کرده است.

این گزارش نشان می دهد که شیعیان، سیک‌ ها و هندوها، بهایی‌ها و «مسلمانان احمدی» به ‌عنوان اقلیت‌ های مذهبیِ آسیب ‌پذیر یاد می شود.

وزارت خارجه امریکا برای گزارش خود به داده های نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان بسنده کرده است که در نوع خود غیر قابل اعتماد و بی باور است.

منبع گفته است که: «هزاره ‌ها نه از نظر مذهبی؛ بلکه از نظر قومی مورد تبعیض قرار می ‌گیرند.»

ارائه این آمار از سوی یک نهاد خارجی و استناد به آن از سوی کشوری که نقش مهم در افغانستان دارد و در مسایل مهم کشور دخالت دارد، قابل تامل است.

باید وزارت خارجه امریکا بداند در کشوری که هیچ سرشماری دقیق و علمی نداشته و صورت نگرفته؛ چطور می توان به منابع خارجی اکتفا کرد اقدامی «خطرناک» و «نگران کننده» داشت.

در ضمن افغانستان از نگاه ترکیب های قومی، کشور اقلیت ‌ها است و هیچ اکثریتی در آن وجود ندارد و نمی توان در یک بازی سیاسی و خطرناک به فکر بروز این مشکلات قومی شد.

از سویی هم ارائه آماری تخمینی بدون دقت و در حالی که با مصارف هنگفت امریکا و دولت نتوانست نفوس دقیق را تخمین بزند، یکی از ناکامی‌ های خفت ‌بار امریکا و دولت است.

به هر صورت، وزارت خارجه و یا هر نهاد دیگر امریکا حق این را ندارد که با اتکا به دیدگاه ‌ها و آمارهای بدون سند و مدرک که مورد تائید مردم نیست، خارج از صلاحیت و استطاعت علمی لازم برای برآورد میزان نفوس یک توده بزرگ قومی و مذهبی در افغانستان، آماری را درباره نفوس شیعیان افغانستان، ارائه دهد.

این اقدامات در کنار برنامه های دیگر از جمله نشر پرچم فاطمیون در کنار داعش از سوی برخی از رسانه ها، نشان می دهد که امریکا بعد از شکست مفتضحانه در برابر طالبان و برنامه هایی که برای آن مصارف هنگفت کرد، به دنبال بروز و آتش زدن بر تبعیض، تعصب و جنگ های قومی است.

بازی جدید امریکا یک بازی خطرناک در کنار دیگر بازی ها از جمله هدف قرار گرفتن توده های روشنفکر و مذهبی شیعیان در اففغاسنتان است.

یک بار دیگر باید تاکید کرد که ارائه چنین آمار در شرایط فعلی کشور از سوی وزارت خارجه امریکا؛ آشکارا بی‌ بنیاد، شدیدا غیر علمی و عمیقا تفرقه‌ انگیز است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *