تلاش‌های حکومت برای گرفتن حمایت جنرال دوستم بخاطر برکناری استاد عطا

جنرال دوستم بعد از پرونده احمد ایشچی به ترکیه تبعید شد و بارها تلاش برای برگشت معاون اول ریاست جمهوری ناکام ماند، تا جای که به هواپیمای عامل جنرال دوستم از سوی بعضی از حلقات داخلی یا خارجی اجازه نشست داده نشد و این کار باعث شد که حیثیت جنرال دوستم خدشه دار شود.
جنرال دوستم در انتخابات سال ۲۰۱۴ در تکت انتخاباتی تحول و تداوم بود و معاون اول رییس جمهور شد با روحیه که داشت همواره در پی این بود که شمال امن باشد و بارها برای گرفتن ساحات تحت تصرف طالبان مسلح عملیات نظامی راه اندازی کرد و این کار دخالت به روند پیاده کردن استراتیژی بزرگ کشورهای دخیل در قضایای افغانستان تلقی شد و طرح ترور معاون اول ریاست جمهور را ریختند.
بعد از این که جنرال دوستم از کمین طرح شده نجات یافت، در پی یافتن دست‌های پیدا و پنهان این قضایا شد. این کمین که باعث کشته شدن چندتن از محافظان جنرال دوستم شد و خودش نیز زخم برداشت تلنگری بود برای این که از مسیر پیاده کردن استراتیژی بزرگ کشورهای قدرتمند باید کنار برود.
پرونده آزار و اذیت احمد ایشچی یکی از دیگر طرح‌های بود که پای جنرال دوستم را به آن کشاندند و سر و صدای این پرونده چنان بالا گرفت که همه رسانه‌های داخلی و خارجی به این پروند پرداختند و این کار باعث شد که فشارهای جامعه بین المللی به جنرال دوستم بیشتر شود و جنرال دوستم را خانه نشنین کردند و بعد از مدتی جنرال دوستم می‌خواست به دفتر کار خود برود با قوه قهریه نظام مواجه شد و در همین گیر و دار هشت ماه قبل بخاطر تداوی و دیدن فامیل به ترکیه رفت و برنگشت.
در طول هشت ماه از طرف‌های مختلف با جنرال دوستم دیدار داشته اند و بعضی از دیدارهای منجر به ایجاد ائتلاف‌ نجات افغانستان شد و گفته می‌شود که حکومت بارها خواسته که جنرال دوستم را تطمیع کند و با بسته‌های پیشنهادی خود رفتند ولی با مخالفت جنرال دوستم مواجه شده اند.
حال با برکناری استاد عطا محمد نور و ایستادگی استاد عطا در مقابل فرمان ارگ ریاست جمهوری گفته می‌شود که هر دو طرف با جنرال دوستم وارد مذاکره شده اند و خواهان حمایت جنرال دوستم استند به گفته بعضی از کارشناسان در انتخابات سال ۲۰۱۴ هم اگر جنرال دوستم نمی‌بود برنده شدن تحول و تداوم محال بود و حال هم اگر ارگ حمایت جنرال دوستم را با خود نداشته باشد ممکن نیست که بتواند فرمان خود را در شمال پیاده کند.
با سیاست که در چندین دوره حکومت در قبال جنرال دوستم در پیش گرفته است اگر جنرال دوستم دوباره با حکومت بپیوندد نتیجه آن چه خواهد شد؟ اگر جنرال دوستم با جبهه شمال وارد مذاکره شود و آن‌ها را حمایت کند گزینه بعد حکومت چه خواهد بود؟ اگر جنرال دوستم سیاست را یاد گرفته باشد و با حمایت ارگ به افغانستان بیاید و بعد تغییر مسیر بدهد و در شمال با جبهه شمال یکجا شود افغانستان به کدام سو خواهد رفت؟

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *