تلاشها برای واپس گیری پوسته های جلریز

بعد از اینکه در حدود ۱۲ پوسته پولیس محلی در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردگ به دست طالبان افتاد، حال عملیات گسترده برای واپس

11667314_754098404699087_5377607070139086163_nبعد از اینکه در حدود ۱۲ پوسته پولیس محلی در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردگ به دست طالبان افتاد، حال عملیات گسترده برای واپس گیری این پوسته و عقب راندن طالبان راه اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  در حمله و تهاجم گسترده طالبان بر پوسته های پولیس محلی در ولسوالی جلریز، بیش از ۲۰ تن از نیروهای پولیس محلی کشته و زخمی شده و ۱۲ پوسته نیز توسط طالبان تصرف شد.

در این رابطه نجیب الله دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که نیروهای کمکی به شمول پولیس، اردو و امنیت ملی به ساحه ارسال شده و به زودی پوسته های تصرف شده واپس گرفته خواهد شد.

به گفته وی، عملیات نیروهای امنیتی به صورت گسترده بوده و تلاش می شود تا در زودترین فرصت، پوسته ها به تصرف نیروهای دولتی درآمده و نیروهای تازه نفس در ساحه جابجا شوند.

بر اساس اظهارات دانش، نیروهای کافی به ساحه ارسال شده تا عملیات به شکل اساسی پیش برده شده و از تلفات افراد ملکی نیز جلوگیری شود.

در عین حال، معاون سخنگوی وزارت امور داخله افزود که اقدامات لازم برای انتقال اجساد نیروهای امنیتی از جلریز به کابل روی دست گرفته شده است.

از سوی دیگر، عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی میدان وردگ به خاورمیانه گفت که عملیات گسترده از شب گذشته آغاز شده و در حال حاضر راه مواصلاتی بامیان از مسیر جلریز باز شده و تردد به حالت عادی برگشته است.

وی اظهار داشت که در درگیری ایجاد شده، ۳۰ طالب به شمول سه قوماندان آنها کشته شده و همچنین ۱۸ نیروی پولیس هم در این بین کشته شده و دو تن دیگر نیز زخم برداشته است.

اما حال سوال این است که چرا نیروهای کمکی دیرتر از موعد به ساحه رسیده و دلیل بر آن شده تا پوسته های امنیتی به راحتی به دست مخالفین بیافتد.

در پاسخ به این سوال، خوگیانی اظهار داشت که تمام نیروهای قوماندانی امنیه ولایت و ولسوالی جلریز به ساحه ارسال شده بودند؛ اما به دلیل پهنای ساحه، موفق نشدند از تصرف پوسته ها جلوگیری نمایند.

به گفته وی، رئیس جمهور غنی و والی میدان وردگ تاکید کرده اند که باید عملیات گسترده انجام شده و طالبان از ساحه بیرون رانده شوند.

بر اساس اظهارات خوگیانی، حمله گسترده طالبان از نقاط مختلف؛ دلیلی بر تلفات نیروهای امنیتی و تصرف پوسته بوده؛ ضمن اینکه تجهیزات نیروهای دولتی نیز کم بوده است.

اما شریف الله هوتک، نماینده شورای ولایتی میدان وردگ جزییات تازه تری را در اختیار خاورمیانه گذاشته است مبنی بر اینکه؛ پیش از تصرف پوسته ها و حمله طالبان در بخشهایی از ولسوالی جلریز، یک کاروان نیروهای امنیتی در مرکز ولایت با کمین طالبان مواجه شده و باعث مسدود شدن راه مواصلاتی پوسته های پولیس محلی می شود.

وی اظهار داشت که نیروهای ارسالی نظم عامه نیز که به طرف ساحه در حرکت بودند در چند منطقه با کمین طالبان مواجه شده و به وقت معین نتوانستند کمک لازم به نیروهای دولتی برسانند.

بر اساس معلومات هوتک، درگیری تا منطقه کوتل شیرخان جریان داشته و نیروهای دولتی عازم به ساحه نیز برای جلوگیری از تلفات ملکی، با احتیاط کامل عملیات خود را انجام می دهند که خود باعث کندی عملیات نیز خواهد شد.

هرچند پیش از این احتمال سقوط کامل ولسوالی جلریز به دست طالبان وجود داشت؛ اما این عضو شورای ولایتی این احتمال را بی بنیاد خوانده و حضور نیروهای کمکی امنیتی را دلیلی برای واپس گیری مناطق تصرف شده و عقب راندن طالبان می داند.

به گفته وی، ۱۲ پوسته پولیس در تصرف طالبان بوده که شب گذشته سه پوسته دوباره به تصرف نیروهای دولتی درآمده و طالبان از آن مناطق عقب رانده شده اند.

گستره و پهنای جنگ در حالی به مناطق مرکزی کشور سوق داده شده است که پیش از این، ولایت های شمال کشور نیز با تهاجمات گسترده مخالفین روبرو بوده و چند ولسوالی در ولایت های قندوز، بدخشان، سرپل و دیگر ولایت ها نیز با خطر سقوط مواجه بوده و یا به مانند ولسوالی دشت ارچی برای مدتی به دست طالبان افتاده بود.

این درحالی است که از دو روز بدینسو، صدها طالب مسلح بالای ولسوالی جلریز ولایت میدان وردگ حمله نموده، خسارات و تلفات زیادی به نیروهای امنیتی وارده کرده اند.

Author

About Author