تقلب در حکومت وحدت ملی از انتخابات گوسفندی تا فتوشاپ عکس‌های ارسالی از پایگاه نظامی بگرام

به تاریخ (۱عقرب) وزیر خارجه امریکا ریکس تیلرسون در یک سفر غیر قابل پیشبینی وارد افغانستان شد و به پایگاه هوایی بگرام رفت و پیش از چاشت همین روز سران حکومت وحدت ملی به دیدار وزیر خارجه امریکا رفتند و خبر رفتن شان عصر همان روز رسانه‌ای شد.

قبل از این که مقامات رسمی این خبر را تایید کنند نور رحمن اخلاقی عضو شورای رهبری جمعیت در صفحه فیسبک خود نوشت که « به‌جای اینکه ریکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا به ارگ ریاست جمهوری بیاید، اشرف غنی به بگرام رفته است.» اما بعد از این که خبر در صفحات ارگ نشر شد دفتر سخنگویی ریاست جمهوری مکان ملاقات را کابل نوشتند.

روز (۲عقرب) بحث بزرگ‌تر شد چون عکس‌های که سفارت امریکا نشر کرده بود با عکس‌های که صفحه ارگ ریاست جمهوری نشر کرده بود تفاوت داشت و این تفاوت را کابران شبکه‌های اجتماعی پیدا کردند که عکس‌ها را ارگ فتوشاپ کرده و ساعت نظامی و چند چیز دیگر را از تصویر برداشته اند.

اما شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ارگ در انتقاد به این کار کابران شبکه‌های اجتماعی نوشته است « برای حکومت، منافع ملی بالاتر از هرچیز است. برای منافع ملی در هرنقطه‌ی کشور رایزنی و بحث می‌شود. به جای تمرکز روی حاشیه‌ها، بهتر است به اهمیت و محتوای گفتگوها تمرکز نماییم.
در ادامه مرتضوی نوشته است که «چشم‌های حاشیه‌بین اکثر وقت ما را از متن دور کرده و مصروف حاشیه‌ها می‌کند.»

دیدگاه های که این پست مرتضوی گرفته است جالب است خلیل پژواک، که خبرنگار هم است «در  مورد اهمیت گفت‌وگوها زمانی مردم خود به خود تمرکز می کنند که بگویید چی گفته شده. شما نگفتید و حواشی هم برجسته تر شد.»

نصرالله محسنی یکی دیگر از کابران در پای پست مرتضوی نوشته است « حالا منافع ملی در ارگ تامین نمی شود که حتمن باید بگرام رفت؟»

و همین طور دها دیدگاهِ که این کار رییس جمهور را نقد کردند و اما به باور کارشناسان مسایل سیاسی این کار حکومت خلاف عرف دپلوماتیک است و این کار رییس جمهوری افغانستان غرور ملی، حیثیت و آبرو مردم افغانستان را خدشه دارد کرده است.

با بلند گرفتن این بحث امروز (۳عقرب) مرتضوی یک خاطره خود را نقل کرده است و گفته که « بعد از هفده سال وقت آن رسیده است که خبرنگاران کشور با چشم تیزبین و خلاقیت در حوزه کاری خود، حد اقل در خلق سوژه‌ها متاثر از رسانه‌های خارجی نباشند.»

مصدق پارسا یکی از خبرنگاران در پست مرتضوی نوشته « دلیلش واضح است: رسانهٔ داخلی را کسی بگرام نمی‌ماند، شما هم که دروغ می‌گویید، پس از هفده سال وقت آن رسیده که شما بتوانید به سوالات واضح در مورد شیوهٔ پاسخ‌گویی حکومت، پاسخ عقلانی بدهید و از ابله‌انگاشتن مردم، اجتناب کنید!
شما جسارت این‌را ندارید که بگویید جلسه در کجا بود، این شمایید که دروغ می‌گویید و با بی‌شرمی انتظار دارید حاشیه‌ها بازتاب نیابند. دیدار در کابل یا بگرام مهم‌ نیست، مهم این است که حاشیهٔ وقتی برجسته است که شما پیشاپیش از برجسته شدنش بترسید.
دلیل عصبانیت هم این است که طوری حرف می‌زنید انگار مردم و رسانه‌ها از شما یک‌چیزی بدهکار هم استند.»

در ادامه عبدالعزیر صفدری خبرنگار در ولایت هلمند پای پست مرتضوی کمنت گذاشته است که « شام آنروز رسانه های داخلی دروغ شما را پوشش داده بود، بعد ازاینکه رسانه خارجی عکس را نشر کرد که نشست در بگرام برگزار شده است بناء رسانه های داخلی فهمید چقدر حقیر هستید و همواره با دروغ مردم را فریب میدهید حتی رسانه ها را .»

در این نشست داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور و عبدالسلام رحیمی رئیس عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری حضور داشتند

گزارشات حاکی از آن است که صلاح الدین ربانی از رفتن به پایگاه هوایی بگرام ابا ورزید و دیگر سران حکومت وحدت ملی به این ملاقات لبیک گفتند.

این در حالیست که بارها رییس جمهور عرف دپلوماتیک را در سفرهای خود به پاکستان مراعات نکرده است و سیاسیون همواره این کار رییس جمهور را نقد کرده اند

همچنان امروز خبرنگاران بخاطر پنهان کردن جزئیات سفرهای خارجی و داخلی رییس جمهور اعتراض کردند. و گفتند که این اطلاعات مالکیت مردم افغانستان و حکومت حق پنهان کردند اطلاعات را ندارد.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *