تقسیم قدرت در انتخابات ایران

660460

در حالی که ساعات کمی تا اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی ایران باقی مانده است، اما شمارش بخش عظیمی از آرا، حاکی از تقسیم قدرت اصلاح طلبان و اصول گرایان دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تا بامداد امروز (۱۰حوت) نتایج ۱۸۳ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.

این اعلام نتایج حکایت از تقسیم نسبتا متوازن آرا میان اصول گرایان، لست های مورد حمایت اصلاح طلبان و مستقل ها دارد.

ضمن اینکه رئیس جمهور، رهبر مذهبی، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران برگزاری انتخابات را تبریک گفتند.

اعلام نتایج فعلی بر اساس شمارش ۹۰ درصد آرا در تهران نشان می دهد که لست امید، مورد حمایت اصلاح طلبان، هر ۳۰ کرسی پایتخت را به دست آورده است.

بر اساس تازه ترین آمارهای وزارت داخله ایران، توزیع آرای مجلس شورای اسلامی چنین است: از مجموع ۱۸۳ کرسی قطعی و نهایی در انتخابات مجلس: ۲۲.۴ درصد ائتلاف اصول گرایان، ۲۱.۸۶ درصد لست امید، ۳۱.۶۹ درصد خارج از دو لست، ۲۲.۹۵ درصد دور دوم . ۱.۰۹ درصد هر دو لست.

همزمان ستاد انتخابات ایرن تازه ترین رده بندی نتایج انتخابات خبرگان در تهران را اعلام کرد که بر اساس آن آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در انتهای این رده بندی ایستاده است.

براساس آخرین شمارش نتایج انتخابات خبرگان در حوزه تهران، اکبر هاشمی رفسنجانی همچنان در صدر است و محمد یزدی، رئیس فعلی مجلس خبرگان، و همین طور محمدتقی مصباح یزدی از فهرست شانزده نفره تهران بیرون مانده‌اند. احمد جنتی هم شانزدهم است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم که بار دیگر به مجلس خبرگان راه یافته در پیامی در توییتر خطاب به ایرانیان نوشت: «هنرمندانه با رای خود فضای جدیدی خلق کردید. در برابر شما ملت بزرگ که افتخار تاریخ ایران زمین هستید به احترام می‌ایستم.»

تحلیلگران معتقد هستند که این نتایج بر تعامل ایران با جهان اثر خواهد گذاشت و موقعیت حسن روحانی رئیس جمهور این کشور را در پارلمان تقویت خواهد کرد که به گشایش بیشتر درهای ایران به روی تجارت و سرمایه گذاری کمک خواهد کرد.

روز جمعه میلیون ها ایرانی در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی – ۲۹۰ کرسی – و همچنین مجلس خبرگان – ۸۸ کرسی – شرکت کردند.

میزان مشارکت در انتخابات جمعه بیش از ۶۰ درصد گزارش شد.

Author

About Author