تقدیر از دانشجویان مقاله نویس برتر در باره صلح

سه دانشجوی برتر مقاله نویسی با موضوع صلح از سوی انجمن دانشجویی افغانستان لوح  تقدیر و جوایز نقدی دریافت نمودند.

به گزارش خبرگزاری خاورماینه، در مراسمی که امروز(۳ میزان) از سوی انجمن دانشجویی افغانستان در تالار کنفرانس‌های وزارت تحصیلات عالی برگزار شده بود سه  مقاله نویس از بین ۵۲۰ مقاله باموضوع (چگونه صلح را به وجود بیآوریم) ضمن دریافت لوح تقدیر جوایز نقدی نیز دریافت نمودند.

محمدطاهر فیضی رییس انجمن دانشجویان افغانستان گفت: ” سه مقاله از مجموع ۵۲۰ مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شده است”.

آقای فیضی هدف از برگزاری رقابت مقاله نویسی را جستجوی علل بی ثباتی و پیدا کردن راه حل منطقی برای رسیدن به صلح دایمی در کشور عنوان نمود.

عبدالرحیم حسنیار معین و سرپرست وزارت تحصیلات عالی کشور گفت: ” مقالات برتر دانشجویان، به شورای عالی صلح فرستاده می شود تا از این مقالات استفاده تخنیکی صورت گیرد”.

حسنیار با تشویق و ترغیب دانشجویان به نگرش مثبت، وعده داد که وزارت تحصیلات عالی از ابتکارات و خلاقیت آنان در عرصه های مختلف، حمایت می کند.

با این حال، مسعود ترشت وال، رییس موسسات تحصیلی خصوصی وزارت تحصیلات عالی با تأکید بر اهمیت صلح مثبت در کشور، گفت: ” برای رسیدن به صلح باید عوامل تنش در افغانستان شناسایی و بعداً راه حل آن جستجو شود”.

ترشت وال افزود: افغانستان باید رشد و توسعه را از مسیر صلح طی کند.

رسیدن به صلح دایمی از تلاشهای است که دولت افغانستان از چند سال بدینسو به شدت روی آن کار می کند و در این زمینه پول های هنگفتی را نیز هزینه کرده است.

لیدا فیضی دانشجوی سال سوم دانشکده شرعیات دانشگاه کابل باحضور در جمع خبرنگاران گفت: من ابتدا عوامل جنگ را بررسی نموده و برای رسیدن به صلح در کشور ۸ راه حل اساسی را پیشنهاد کرده ام و همچنین از دو منبع کتاب و انترنت استفاده کرده ام

مقالات زهره محمدزی، لیدا فیضی و حزب الله عندلیبان عنوان اول تا سوم این رقابت را به خودشان اختصاص دادند.

با این حال؛ حزب الله عندلیبان، دانشجوی که مقاله صلح اش مقام سوم این رقابت ها را کسب کرده است به خبرنگاران گفت: ” مقاله ام دو بخش دارد و در آن راه های حل مشکلات افغانستان را پیشنهاد کرده ام”.

این دانشجو افزود: ” از نظر من، چهار مشکل اساسی (بین الافغانی، منطقه ای، فرامنطقه ای و جهانی) در افغانستان برای رسیدن به صلح وجود دارد.

عندلیبان عنوان داشت که در افغانستان، اقوام مختلف زندگی می کنند و باید برای پیشرفت کشور همه گی اتحاد داشته باشند.

به گفته وی؛ دولت افغانستان برای اینکه به پیشرفت و ثبات دایمی دست یابد؛ باید سیاست و اقتصاد کشور را علمی سازد.

گفتنی است که در این مراسم از ۱۵ مقاله نویس دیگر نیز با تفویض لوح تقدیر گرامی‌داشت بعمل آمد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *