تفتیش آرای دور دوم انتخابات فردا رسما آغاز می شود

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که که فردا (سه شنبه ۲۴ سرطان) تفتیش آرای به صندوق ریخته شده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، براساس توافق کاندیدای ریاست جمهوری” عبدالل عبدالله و اشرف غنی احمدزی” با وساطت جان کری وزیر خارجه امریکا و یان کوبیش نماینده سازمان ملل متحد در کابل، تمام اوراق رای دهی تفتیش می شود.

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند که روند تفتیش اورق رای دهی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سه هفته را در بر خواهد گرفت.

قرار است این روند با نظارت ناظرین ملی و بین المللی تفتیش شود و براساس آن هر نامزد که بیشترین آرا را کسب کند به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم افغانستان انتخاب خواهد شد.

همچنین یان کوبیش نماینده سازمان ملل متحد در کابل با ارسال نامه به حامدکرزی خواستار به تعویق انداختن برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید افغانستان شده است.

قرار است مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید افغانستان به تاریخ ۱۱ اسد برگزار شود اما نماینده ملل متحد گفته برای اینکه تفتیش آرا زمان گیر است باید این روند ا یک ماه آینده به تاخیر بیوفتد.

در همین حال محمد محقق، معاون دوم داکترعبدالله عبدالله گفته است که براساس توافق بین عبدالله و اشرف‎غنی احمدزی هر ۲ کاندیدا به قدرت خواهد رسید.

آقای محقق در گفتگو با بی بی سی گفته براساس توافق صورت گرفته کاندیدای پیروز در انتخابات رئیس جمهور و کاندیدای بازنده رئیس شورای اجرایی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه این توافق محصول تلاش نماینده سازمان ملل و وزیر خارجه امریکا است، اعلام کرد که تا ۲ سال دیگر قانون اساسی تغییر کرده و پست ریاست اجرایی به پست نخست وزیری تبدیل خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *