تفاوت روسیه و آمریکا در امر مبارزه علیه تروریسم؛ روسیه ۳ سال، آمریکا ۱۷ سال و…

بعد از حملات ۱۱ سپتامبر آمریکا همراه با ناتو به گفته خود شان بخاطر حفظ منافع ملی خود به افغانستان آمدند و در امر مبارزه با تروریسم هواپیماهای جنگی (بی۵۲) را به پرواز در آوردند و  طالبان، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را مورد حمله قرار دادند و بعد از کانفرانس بن اول این اداره موقت تشکیل شد و بعد اداره انتقالی و دو دوره هم حامد کرزی رییس جمهور بود.

که در این دوره تروریسم بجای این‌که ضعیف شوند، قدرتمند شدند، بجای این‌که منزوی شوند حکومت را با چالش مواجه ساختند؛ اما روسیه وقتی‌که در امر مبارزه با تروریسم هواپیماهای جنگی سوخو روسیه وارد حریم هوایی سوریه شدند و گروه تروریستی داعش را مورد حمله قرار داند و همینکه حکومت‌های عراق و سوریه اعلام کردند که دیگر گروه تروریستی داعش در این کشورهای وجود ندارد ولادیمیر پوتین به سوریه سفر کرد و دستور خروج نیروهای روسی را از این کشور داد.

اما برعکس آمریکا تقریباً نزدیک به دو دهه میشود که در افغانستان حضور دارد اما هیچ کاری مفید و مثبت در امر مبارزه علیه تروریسیم صورت نگرفته است.

آخرین تحلیل‌های صورت گرفته در «پروژه بررسی هزینه‌های جنگی» در آمریکا که توسط موسسه «واتسون» وابسته به دانشگاه براون صورت گرفته، نشان می‌دهد هزینه‌های لشگرکشی آمریکا به مناطق مختلف جهان از سال ۲۰۰۱ به این سو ۴.۳ تریلیون دلار شده است.

این مقدار پول برای چه مصرف شده است؟ نفت خاورمیانه؟ معادن دست نخوره افغانستان، از بین بردن نیروهای نظامی قوی در خاورمیانه؟ تغییر فرهنگ، از بین‌بردن تمدن‌های اسلامی؟ یا واقعن آمریکا دنبال صلح جهانی و کستردش بستر دیموکراسی در افغانستان است.

کشورهای خاورمیانه یکی از بزرگترین صادر کننده‌گان نفت در جهان استند و آمریکا با درک این موضوع در نخست خاندان آل سعود را به نحوی برده خود ساختند چون با برده شدن خاندان آل سعود نیاز نبود که بیشتر روی خاورمیانه تمرکز کنند و با ترفندی می‌خواستند که وارد ایران شوند و ایران را هم از پا دربیاورند که به این برنامه خود موفق نشدند.

در این میان معادن افغانستان هم تحت نظر شان بود و با کمک پاکستان افغانستان را ناامن ساختند و در همین وضعیت چهار دهه است که جریان دارد و با آمدن به افغانستان و ایجاد پایگاه در این کشور به یکی از بندهای استراتیژی خود را دست یافتند و توانستند چهارراه که می‌تواند همه آسیا را به همه وصل کند تحت تسلط خود بگیرند و بتوانند از این کشور علیه ایران، روسیه، چین و دیگر کشورهای که مخالف برنامه‌های آمریکا استند برنامه ریزی کنند.

وقتی که از موضوع افغانستان مطمین شدند عراق را گرفتند و صدام حسین را در روز عید قربان اعدام کردند و به بهانۀ که به این کشور حمله کرده بودند دست یابی این کشور به سلاح هسته‌ای بود که پیدا نکردند ولی یکی از مقتدرترین حکومت‌های خاورمیانه را از بین بردند.

بعد بهار عربی را ایجاد کردند و کشورهای دیگر که مخالف این برنامه بودند یکی، یکی از بین رفتند و ساحه برای ایجاد گروه تروریستی داعش باز شد و بعد از ایجاد گروه تروریستی داعش آمریکا فکر می‌کرد که می‌تواند این برنامه هم به موفقیت انجام شود اما این فکر اشتباه بود و با وارد شدند نیروهای نظامی پیاده و هواپیماهای بمب افگن سوخو این گروه تروریستی منهدم شدند و از بین رفتند.

از بین بردن داعش برای ایران و روسیه نه هزینه تریلیون دالر داشت و نه خیلی زمان‌گیر شد که برعکس در مدت کوتاه این گروه تروریستی را از بین بردند و روسیه حال با درک این که دیگر برای حضورش در سوریه نیاز نیست فرمان برگشتن نیروهای نظامی شان را داد.

در حالی که مردم افغانستان سالهاست که می‌خواهند که آمریکا دیگر در این کشور نباشد اما با پافشاری زیاد دوست دارد در این کشور باقی بماند، این اصرار با بدنام کردن انتخابات و ایجاد حکومت غیرقانونی بنام وحدت ملی و زیر فشار دادن حاکمان حضور را پایدار می‌خواهند و این حضور به چه قیمت؟

به قمیت از دست دادن بیش ۴۰درصد خاک افغانستان؟ سرقت معادن یورانیوم و دیگر سنگ‌های قیمتی؟ تهدید روسیه؟ یا برنامه ریزی برای استراتیژی جدید بر علیه آسیای جنوبی؟

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *