تفاهم نامه ساخت بند سروبی ۲ به امضا رسید

علی احمد عثمانی «وزیر انرژی و آب» کشور تفاهمنامه ساخت بند سروبی ۲ را با نماینده شرکت الکوزی گروپ امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این تفاهمنامه امروز ۴ شنبه ( ۷ میزان) با حضور رئیس جمهورغنی، وزیر مالیه، وزیر تجارت، معین وزارت انرژی و آب، رئیس شرکت برشنا در کابل به امضا رسید.

بر بنیاد این تفاهم نامه شرکت الکوزی مکلف است تا سه ماه آینده طرح تفصیلی تخنیکی پروژه را تهیه و به دسترس وزارت انرژی و آب قرار دهد.

وزارت انرژی و آب بعد از مطالعه و بررسی طرح کمپنی یاد شده قرارداد آغاز کار ساخت بند سروبی ۲ را با شرکت الکوزی گروپ امضا خواهد کرد.

انجنیر علی احمد عثمانی هنگام امضای این تفاهم نامه اقدام و علاقمندی کمپنی الکوزی را که خواهان سرمایه¬گذاری و سهیم شدن در پروژه های زیر بنایی کشور شده است را ستود و از مسولیت پذیری سکتور خصوصی در برابر رسالت شان در ساخت و ساز کشور قدر دانی نمود.

آقای عثمانی گفت: “سرمایه در دست سرمایه دار  و تخنیک در دست ماست، این هردو یک “مسولیت اجتماعی” است.

وزیر انرژی و آب در بخشی دیگر از سخنان خود به مدیرت سرمایه در راستی منافع ملی اشاره نموده گفت: “داشتن سرمایه بخودی خود برای همه سرمایه داران مسولیت اجتماعی است و باید این مسولیت و این رسالت را برای رشد و انکشاف کشور به نحوی به انجام برسانند که باعث ترقی خودشان و رشد کشور و ساختن بستر برای نسل آینده شود”.

بند سروبی ۲ در پائین دست سروبی ۱ ساخته می شود و ظرفیت تولید ۱۸۰ میگاوات برق را خواهد داشت.

به گفته امان الله غالب معین وزارت انرژی و آب ساخت این بند ۳۰۰ میلیون دالر هزینه می برد و برای ۳۶۰۰ تن زمینه کار مستقیم و غیر مستقیم را فراهم می کند.

بر بنیاد معلومات اولیه پول برق این بند برای ۱۵-۲۰ سال متعلق به کمپنی و پس از آن به جیب دولت افغانستان واریز خواهد شد.

از برق این بند که سالانه ۸۹۰ گیگاوات ساعت تولید می شود ۳۰۰ هزار خانواده مستفید خواهد شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *