تغییر موضع جنگی عربستان در یمن

عربستان45عربستان سعودی اخیرا از شدت حملات خود علیه مواضع نیروهای کمیته های مردمی یمن وابسته به جنبش انصارالله کاسته و به حملات خود علیه دو گروه تروریستی القاعده و داعش در جنوب یمن شدت بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم چاپ لندن» در بخش ‘سخن روز’ خود علل و عوامل تغییر یافتن رویکرد نظامی عربستان در یمن را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

این نهاد رسانه ای از رهبران سعودی به عنوان عامل پیدایش و تقویت داعش و القاعده در یمن نام برده است.

رأی الیوم نوشت: عربستان به دلیل مذاکرات جاری در کویت حملات هوایی خود علیه مواضع نیروهای مردمی یمن را تقریبا متوقف کرده و حملات خود علیه القاعده در جبهه های جنوب به ویژه در دو ولایت «أبین و حضرموت» را افزایش داد.

به نوشته این روزنامه، جنگنده های سعودی ظرف چند ماه گذشته از بمباران مواضع القاعده اجتناب می کردند زیرا فرماندهان نظامی در ریاض از آن ها خواسته بودند تا دایره جنگ را گسترش ندهند و تنها بر بمباران مواضع نیروهای کمیته های مردمی تمرکز کنند اما شکست عربستان در به زانو درآوردن این نیروها بر انتقاد غربی ها به ویژه امریکا از این رویکرد سعودی ها شدت بخشید و ریاض به حمایت از القاعده متهم گردید.

به اعتقاد این روزنامه فرامنطقه ای عربستان نه تنها در واکنش به اتهام یاد شده حملات هوایی خود علیه القاعده در دو ولایت أبین و حضرموت را افزایش داده بلکه می خواهد مانع از تصویب یک قانون در کنگره امریکا شود.

بر اساس این قانون خانواده های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر می توانند در دادگاه های امریکا علیه عوامل این حادثه اعلام شکایت کنند زیرا بیشتر عوامل حمله به برج های دوقلو در نیویورک تبعه عربستان هستند و همچنین گفته می شود برخی از شاهزادگان سعودی در حمایت از القاعده دست داشته و دارند.

از سوی دیگر مقامات امریکا همواره از عملیات نظامی موسوم به توفان قاطعیت انتقاد کرده و می کنند و آن را عامل کشته شدن بیش از شش هزار یمنی و زخمی شدن سی هزار تن دیگر در این کشور می دانند.

به نوشته رأی الیوم نبرد همزمان عربستان و همپیمانانش با القاعده و داعش از یک سو و نیروهای مردمی یمن از سوی دیگر برای ریاض یک ریسک بسیار خطرناک بشمار می آید. این اقدام برای عربستان می تواند از شکستش در بازگرداندن عبدربه منصور هادی به حاکمیت و قدرت در یمن خطرناک تر باشد.

این روزنامه از القاعده به عنوان یک تشکیلات بسیار قوی در یمن به ویژه در ولایت های جنوبی این کشور مانند أبین و حضرموت نام برده و نوشت: القاعده در این دو ولایت از پایگاه مردمی بسیار محکم و قوی برخوردار است.

Author

About Author