تعریف ایمن الظواهری از داستان “مصر”

Ayman-al-Zawahiriرهبر القاعده به تازگی ویدیویی را منتشر کرده که در آن از اخوان المسلمین و مؤسس آن به شدت انتقاد و آنها را به شکست انقلاب‌ها در مصر متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، ایمن الظواهری، رهبر القاعده در فایل ویدیویی جدید گفت: آنچه که بهار عربی نامیده شد در تونس، مصر و یمن شکست خورد و خدا بهتر می‌داند که در لیبی چه شد، من داستان مصر را بازگو خواهم کرد چون به منزله شکست مسلمانان بود.

وی ادامه داد که داستان مصر در ۲۵ جنوری۲۰۱۱ آغاز نشد و با کشتارهای النهضه، رابعه و گارد جمهوری پایان نیافت بلکه همزمان با حسن بنا آغاز شد. حسن البنا، مؤسس اخوان المسلمین مرتکب اشتباهات بزرگی شد و همین اشتباهات فجایعی را به بار آورد. اخوان المسلمین با ملک فاروق بیعت کرد و بعدا با جمال عبدالناصر و بعدا نیز با انور سادات، رؤسای جمهور پیشین مصر ائتلاف کردند و زمانی که انور سادات کشته شد با حسنی مبارک ائتلاف کرده اما دوباره علیه وی کودتا و از محمد البرادعی حمایت کردند.

وی اخوان المسلمین و مؤسسش را به نفاق و دورویی متهم کرد و گفت: اخوان المسلمین فکر می‌کرد با پیروزی محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر آنچه را که همواره آرزو داشته به دست آورده است. اما او یک حاکم سکولاری بود که هیچ فرقی با حسنی مبارک ندارد.

الظواهری گفت: تنها فرق میان مرسی و مبارک این است که اولی به دموکراسی پایبندی بیشتری داشت و به همگان از جمله جریان‌های تندرو حق آزادی داده بود. اخوان المسلمین از زمان سرنگونی مبارک تا زمان بازداشت مرسی اقدام جدی برای از بین بردن حکومت فاسد اتخاذ نکردند.

Author

About Author