تظاهرات صدها نفر بر ضد سیاست های عربستان در ناروی

13706300_625292780965236_1069052261_nصدها معترض در مقابل سفارت عربستان در شهر اسلو بر ضد سیاست های عربستان به خاطر حمایت مالی از داعش تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، معترضان شعار میدادند “عربستان بانک داعش است” و “داعش ایدئولوژی آل سعود است”.

یکی از معترضین به نام “طه موید” گفت افرادی از چندین کشور در این تظاهرات شرکت کرده اند. بسیاری از آنها از شهر های مختلف ناروی به این جا آمده اند. او همچنین گفت نگرانی اصلی ما نقض حقوق بشر، حمایت مالی از تروریسم و جنگ و کشتار در یمن توسط عربستان است.

یکی از فعالان این تظاهرات به نام محمد اظهر الخفاجی گفت: هر جا یک حمله تروریستی اتفاق بیفتد ما همه اینجا جمع می‌شویم.

او گفت عربستان سعودی و تمام گروه های تروریستی در جهان از یک ایدئولوژی پیروی می‌کنند و داعش کمک های مالی فراوانی را از عربستان دریافت می‌کند.

دکتر لینستاد میگوید :” این خیلی مهم است که ما به این نکته مهم اشاره کنیم که وهابیت هیچ ربطی به اسلام ندارد چون بعضی افراد آن را وابسته به اسلام می‌دانند. تروریست ها هم این تفکر را وابسته به اسلام می‌دانند ولی در واقعیت این طور نیست و این تفکر هیچ ارتباطی با اسلام ندارد”

ترون علی لینستاد هماهنگ کننده این تظاهرات گفت: “عربستان سعودی با تفکر وهابیت ایجاد کننده، حمایت کننده و ترویج دهنده تفکرات تکفیری و تروریستی است “.

از سویی هم هیلاری کلینتون بعد از حادثه اورلاندو این موضوع را یاد آور شده بود که سعودی‌ها، قطری‌ها، کویتی‌ها و دیگران نباید اجازه دهند شهروندان‌شان هزینه مالی سازمان‌های تروریستی را تامین کنند. آن‌ها باید حمایت از مدارس و مساجد رادیکال در سراسر جهان را که شمار زیادی از جوانان را در مسیر افراطی گری قرار می‌دهند، متوقف کنند.

 در این تظاهرات هم‌چنین تظاهر کنندگان از دولت ناروی به خاطر تجارت سلاح با عربستان انتقاد کردند.

بمباران یمن توسط ائتلاف سعودی از طرف سازمان ملل به دلیل حملات گسترده و سیستماتیک و هدف قرار دادن غیر نظامیان و نقض قوانین بین المللی نیز در این تظاهرات محکوم شده است.

حقوق بشر

عربستان مدت طولانی است که به خاطر قوانین سخت اجتماعی که تحت عنوان قوانین شریعت اجرا می‌کند مورد انتقاد قرار دارد.

گردن زدن

علی محمد النمر در فبروری ۲۰۱۴ هنگامی که فقط ۱۷ سال داشت توسط دولت عربستان دستگیر و به انجام تظاهرات سازمان یافته محکوم شد. او به مرگ بوسیله گردن زدن و به صلیب کشیده شدن همانند کاکای خود شیخ باقر النمر که یک روحانی برجسته مسلمان بود، محکوم شد.

بسیاری از قاتلان و قاچاقچیان مواد مخدر در ملاء عام گردن زده می‌شوند.

حقوق زنان

در حالی که زنان در سال ۲۰۱۵ برای رای دادن در انتخابات محلی نام نویسی کردند ولی هنوز آنها نیاز به یک قیم مثل پدر، برادر یا همسر برای رفت و آمد به صورت آزادانه  نیاز دارند.  البته کمپین‌هایی برای مخالفت با این قوانین در سال های اخیر ایجاد شده است.

عربستان سعودی  توسط سازمان‌های حقوق بشر همیشه مورد انتقاد بوده است.

هشتگ های #SueMeSaudi و #SaudiArabiaIsISIS هر دقیقه در فضای مجازی بار ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از مردم خواستار نشان دادن مخالفت خود با حکومت دیکتاتوری عربستان سعودی هستند.

عربستان سعودی مهد ایدئولوژی وهابیت است و القاعده و داعش هم از همین ایدئولوژی الهام گرفته اند و پیروی می‌کنند

Author

About Author