تصامیم اخیر ارگ، خلاف توافق‌نامه حکومت وحدت ملی است

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی، کارکردهای ارگ ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار داده و تصامیم اخیر آن را خلاف توافقنامه حکومت می داند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت در نشست خبری امروز اظهار داشت که مبنای مشروعیت حکومت وحدت ملی را توافقنامه سیاسی کابل تشکیل می‌ دهد.

به گفته وی، حکومت وحدت ملی تا معلوم شدن نتیجه‌ آرای پاک مردم افغانستان و انتقال قدرت به حکومت منتخب بعدی به اساس توافقنامه به کار خود ادامه می‌ دهد و هیچ حکومت دیگری غیر از حکومت وحدت ملی مشروعیت ندارد.

داکتر عبدالله می گوید که ارگ ریاست جمهوری توافقنامه‌ سیاسی را در این مدت به صورت نظام مند نقض کرده است.

وی افزود: “تعهد شکنی شریک حکومت وحدت ملی تنها به نقض توافقنامه با ما خلاصه نمی‌ شود، بلکه ارگ در برابر متحدان و طرفداران خود نیز  دست به عهد شکنی و خلاف‌کاری زده است.”

رئیس دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی اظهار داشت که تصامیم و مقرری‌ های اخیر ارگ خلاف توافقنامه حکومت وحدت ملی است و مشروعیت ندارد.

وی افزود که اگر این روند توقف نکند، به صورت یکجانبه و با اتکا به توافقنامه‌ حکومت وحدت ملی به خاطر حفظ نظام و ثبات سیاسی تصمیم گرفته و دست به اقدام خواهد زد.

عبدالله از جنرال دوستم حمایت کرده و گفت که معاون رئیس جمهور، مشروعیت خود را از مردم و انتخابات می‌ گیرد و اگر دوباره به کابل برگردد و صلاحیت‌ های خود را اعمال کند، از وی با تمام توان حمایت می‌کند.

رئیس اجراییه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، گفت: “از کمیسیون انتخابات می‌ خواهیم به اساس قانون، لوایح و طرزالعمل‌ ها عمل نموده و به شکایت‌ های مستند و تخلف‌ ها رسیدگی نماید.”

وی تاکید کرد که هیچ تصمیمی را کمتر از تطبیق قانون در امر انتخابات ریاست جمهوری قبول نخواهد کرد.

داکتر عبدالله در مورد صلح گفت: “صلح برای ما اولویت دارد. صلح خواست مردم افغانستان است. ما از تلاش‌ های صلح بدون قید و شرط حمایت می‌ کنیم. شرط و شرایط خود را در جریان مذاکرات مطرح می‌ سازیم.”

رئیس اجرائیه تصریح کرد که حکومت وحدت ملی فراتر از ارگ ریاست جمهوری است و صلح در انحصار ارگ نیست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *