تشدید اختلافات درون گروهی میان طالبان

55122بستگان ملا عمر رهبر سابق طالبان از عضویت با ملا اختر منصور رهبر جدید این گروه دست میکشند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان که با منابع طالبان افغانستان در اتباط است، به نقل از این منابع نوشت: ‘یعقوب’ فرزند ملاعمر و ‘عبدالمنان’ برادر وی که در دوره رهبری ملا اختر منصور و بعد از اعلام بعیت و حمایت از وی در روزهای آغازین رهبری او، به عضویت ‘کمیسیون نظامی طالبان’ و ‘شورای رهبری’ این گروه در آمده بودند، اکنون زمزمه های استعفای آنان از عضویت در این کمیسیون و شورای مهم در اعتراض به بروز درگیری های درون گروهی میان طالبان و حمله به برخی اعضای جناح مخالف ملا اختر منصور، به گوش می رسد.

حدود دو هفته پیش، برخی اعضای ارشد طالبان که بعد از مرگ ملا عمر تمایل داشتند اعضای خانواده او به عنوان رهبر جدید طالبان انتخاب شوند، پس از آنکه این خواسته شان برآورده نشد، راه خود را از ملا اختر منصور به دلیل مخالفت با رهبری وی، جدا کردند و ضمن تشکیل گروه ‘طالبان ناراضی’، فردی به نام ‘محمد رسول’ را به عنوان رهبر خود انتخاب کردند.

ایجاد شاخه طالبان ناراضی به رهبری محمد رسول، خشم طرفداران ملا اختر منصور را برانگیخت به گونه ای که در یکی دو هفته اخیر، اقدام به حمله به اعضای طالبان ناراضی کردند و تعدادی از جنگجویان طالبان در این درگیری ها کشته شدند.

این درگیری های خونین موجب رنجش اعضای خانواده ملاعمر و حتی برخی دیگر از اعضای کلیدی طالبان شده است. آنان هرگز تصور نمی کردند انتخاب ملا اختر منصور و اختلاف ها بر سر رهبری وی، تا این حد تشدید شود و به درگیری های درون گروهی خونین منجر شود.

گزارش ها حاکی است که طرفداران ملا اختر منصور حتی درحال طراحی حمله دیگری علیه محمد رسول و حامیانش به ویژه در ولایت های ‘فراه’ و ‘هرات’ به عنوان مقر اصلی طالبان ناراضی هستند.

این تحولات تازه در در طالبان ، حکایت از آن دارد که اختلاف های درون گروهی طالبان روز به روز شدت بیشتری پیدا می کند و شاید به همین خاطر است که مقامات رسمی پاکستان می گویند شرایط کنونی، شرایط مساعدی برای از سر گرفتن روند مذاکرات صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل نیست.

با این وجود ، در جریان سفر اخیر جنرال ‘راحیل شریف’ فرمانده ارتش پاکستان به آمریکا، مقامات عالی واشنگتن تاکید کردند که این مذاکرات باید هرچه سریع تر از سرگرفته شود.

دور نخست این مذاکرات در ماه سرطان امسال به میزبانی اسلام آباد و با حضور نمایندگانی از دولت های آمریکا و چین برگزار شد اما تنها دو روز قبل از برگزاری دور دوم آن در اسلام آباد، خبر غافلگیر کننده مرگ ملا عمر که در روز هفتم ماه اسد اعلام شد و بعد از این ماجرا، روند مذاکرات ناگهان متوقف شد و همه چیز تغییر کرد.

Author

About Author