ترور و قتل مرموز جنرال رازق…

جنرال رازق، فرمانده پولیس قندهار را امریکایی ها کشتند یا…؟؟

دو روز از قتل و ترور تکاندهنده جنرال رازق، فرمانده پولیس قندهار و یکی از نیروهای ورزیده امنیتی در جنوب کشور می گذرد و گمانه زنی های زیادی در مورد این ترور وجود دارد.

در رابطه به این ترور باید یادآور شویم که منابع امنیتی گزارشهای موثقی در مورد حضور اسرائیلیها به همکاری عربستان سعودی وجود دارد که قصد داشتند در مرزهای جنوبی کشور فعالیت داشته باشند.

اسرائیلیها تحت پوشش امریکا در افغانستان به ویژه مرزهای جنوبی کشور حضور یافته و فعالیت داشتند.

آنها بارها و بارها از جنرال رازق به عنوان یک اهرم مهم و سنگین در این بخش کشور خواسته اند که در راس این نیروها در مرزهای جنوبی کشور فعالیت داشته باشد؛ اما رازق از این خواسته سرپیچی کرده و قبول نمی کند.

در جریان دو سال گذشته، بیشترین فشار بالای جنرال رازق بوده؛ اما «از آنها اصرار و از جنرال انکار».

با تمام تلاش و فشاری که بالای جنرال رازق بود، او به صورت مستقیم مداخله کرده و اجازه فعالیت به نیروهای سعودی باحمایت اسرائیل را نداد.

در جریان این دو سال، دو برنامه در ولایت قندهار برگزار شد و هر دو با انفجار و تیراندازی خاتمه یافت؛ یکی از آنها مربوط به مهمانی در دفتر والی قندهار با حضور اماراتی ها بود که شماری از دیپلوماتهای امارات و مهمانان داخلی کشته شده و زخمی شدند.

در این مهمانی جنرال رازق به عنوان فرد برجسته امنیتی جنوب کشور حضور داشت و تا هنوز نیز نتیجه تحقیقات مشخص نشده است؛ اما گفته می شود که این بحث به مداخله اسرائیل و فعالیت در مرزهای جنوبی مربوط بوده است و هدف اصلی انفجار نیز جنرال رازق بوده است؛ موضوعی که به حقیقت نپیوست و جنرال رازق جان به سلامت برد.

با گذشت این دو سال، بارها و بارها جنرال رازق مورد سوءقصد قرار گرفت و از هرکدام از آنها جان سالم به در برد؛ اما روز پنجشنبه (۲۶میزان) دفتر والی قندهار یک بار دیگر میزبان برگزاری مراسمی با حضور مقام های عالی رتبه این ولایت و خارجیها بود.

در این برنامه، جنرال رزاق هم حضور داشت و همراه با «اسکات میلر» فرمانده ناتو در مورد مسایل امنیتی صحبت داشته است.

اما این جلسه در پایان با ترور جنرال رازق همراه شد و در کنار وی، رئیس امنیت ولایت قندهار نیز جان باخته و والی این ولایت زخمی شد؛ اما نکته جالب توجه عدم مجروحیت و یا مصدومیت فرمانده ناتو و دیگر مهمانان خارجی بوده است.

گمانه زنیها بعد از این رویداد در مورد قتل مرموز جنرال رزاق بالا می گیرد که جسد وی با عجله و با عدم حضور مقام های عالی رتبه دولتی به خاک سپرده شده و هیچ تحقیقی در مورد آن صورت نمی گیرد که با چه اسلحه و یا گلوله ای به قتل رسیده است و بلافاصله نیز برادر وی جایگزینش در فرماندهی پولیس قندهار می شود.

هرچند که شماری از گزارش ها و گمانه زنیها این است که یکی از محافظین والی قندهار اقدام به شلیک بالای مهمانان کرده است؛ موضوعی که طالبان مسلح بلافاصله آن را به عهده گرفتند؛ اما باید گفت که در تمام مراسمی که نظامیان خارجی به ویژه امریکایی حضور داشته باشد، هیچ نیروی نظامی افغانی اجازه حمل سلاح در آن مراسم و حتی نزدیکیهای برگزاری آن مراسم را ندارد.

با این حساب گمانه زنی جدی تر این است که جنرال رازق در یک برنامه از پیش تعیین شده و از سوی نظامیان خارجی به قتل رسیده است؛ چون اگر این امر یک حمله تروریستی از سوی مخالفان دولت می بود، نمی بایست کمره تلویزیون ملی شکسته و فلمهای آن حذف شود و در کنار آن، ویدیوهای ثبت شده کمره های امنیتی نیز به صورت مرموزی حذف شده است.

این گمانه زنی ها در حدی است که گفته می شود دو تن از نظامیان خارجی نیز بعد از حادثه از سوی محافظین جنرال رازق زخمی شده و هلیکوپتر حامل فرمانده هان ناتو نیز بعد از برخاست مورد هدف قرار گرفته اند.

با این کار و رویداد تکاندهنده در قندهار، گویا برخی منفعت طلبان به نوا رسیده و از این رویداد خشنود هستند که یک مانع جدی از سر راه اهداف آنها از جمله فعالیت در مرزهای جنوبی کشور برداشته شده و آنها به راحتی می توانند اهداف خود را تعقیب کنند.

باید دید که تحقیقات در این رابطه کدام گمانه زنی را تقویت می بخشد و آیا نتایج تحقیقات در اختیار مردم قرار داده می شود یا خیر؟

به هر صورت باید گفت که «جنرال رازق ترور شد و دیگر بر نمی گردد.»

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *