ترامپ: با پول جنگ در خاورمیانه می‌توانستیم دو بار آمریکا را بازسازی کنیم

ترامپ در نخستین مصاحبه اختصاصی خود، پس از پیروزی در انتخابات اظهار داشت که با پولی که صرف جنگ در خاورمیانه کردیم، می توانستیم دو بارر آمریکا را بازسازی کنیم.

جهان از آغاز قرن ۲۱ درگیر جنگ های متعدد است. میلیون ها مسلمان در جریان اشغال عراق و افغانستان و در درگیری ها در لیبی، سوریه و یمن جان خود را از دست داده اند.

هر روزه هزاران زن و کودک، سالمند و جوان و دیگر افراد بی گناه به این فهرست اضافه می شوند. یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ برخورد دو هواپیمای مسافربری با برج‌های دو قلوی نیویارک آغازگر لشگرکشی آمریکا به خاورمیانه با شعار «جنگ علیه تروریسم» شد.

در مارچ ۲۰۱۵، یک نهاد پزشکی تعداد تلفات انسانی مستقیم یا غیرمستقیم «جنگ علیه ترور» را اینگونه برآورد کرد: حدود ۱ میلیون نفر در عراق، ۲۲۰ هزار تن در افغانستان و ۸۰ هزار تن در پاکستان؛ مجموعا ۱.۳ میلیون نفر. این آمار، آماری محافظه‌‌کارانه بوده و تعداد واقعی کشته‌های انسانی نزدیک به دو میلیون نفر است.

برخی از تحلیلگران هزینه ای را که آمریکا در جنگ های عراق و آمریکا صرف کرده است، شش تریلیون دالر ارزیابی کرده اند. بخش اعظم این پول ها نه در میدان جنگ بلکه برای هزینه های جانبی صرف می شوند. علاوه بر شش تریلیون دالر کنونی، آمریکا چهار تریلیون دالر دیگر در ۳۰ سال آینده برای خرید تسلیحات جدید و کمک هزینه کهنه سربازان هزینه خواهد کرد.

یک هفته پیش از آغاز جنگ عراق، «دیک چنی» معاون وقت رئیس جمهور آمریکا پیش بینی کرده بود که این جنگ دو ساله خواهد بود و حدود ۱۰۰ میلیارد دالر هزینه خواهد داشت. با این حال این جنگ هیچگاه پایان نیافت و هزینه آن ۴۰ تا ۵۰ برابر بیش از رقم پیش بینی شده است.

این جنگ ها تاکنون هشت کشور را نابود کرده اند. صدها شهر بزرگ و ده ها هزار شهر کوچک نیاز به بازسازی دارند. چهار میلیون نفر از کشورهای خود گریخته اند و هشت میلیون نفر دیگر در میان آنها آواره شده اند. ترکیه به تنهایی بیش از دو میلیون آواره سوری را پذیرفته است. صدها هزار نفر نیز در مرزهای اروپا آواره هستند که بسیاری از آنها پیش از پذیرفته شدن، به کشورهایشان بازگردانده می شوند.

بررسی‌های انجمن روزنامه‌نگاران تحقیقی نشان می‌دهد که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از سال ۲۰۰۲ موجب کشته‌ شدن بیش از ۷ هزار انسان شده است. این آمار قربانیان عراقی و سوری هواپیماهای بدون سرنشین را محاسبه نکرده است. علیرغم گسترش هرچه بیشتر نظامی‌گری‌های ایالات‌متحده، این کشور نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

توجیه چنین جنایاتی علیه بشریت به ایجاد فضای ترس و هراس‌آفرینی نیاز دارد. اسلام‌هراسی، مجرم و دشمن‌‌ جلوه‌دادن مسلمانان به ابزاری کلیدی برای آمریکا و متحدانش تبدیل شده تا مداخلات توسعه‌طلبانه و حملات گسترده آن‌ها به آزادی‌های مدنی توجیه شود. بازداشت و شکنجه هزاران مظنون به ترور در خلیج گوانتانامو مصداق بارزی از این سیاست می‌باشد.

دونالد ترامپ در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون سی‌بی‌اس که نخستین مصاحبه تلویزیونی او پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بود، در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد دولتمردان آمریکا گفت: سیاستمداران ما برای مدتی طولانی، مردم را مأیوس کرده‌اند. آنها، مردم را در زمینه اشتغال مأیوس کرده‌اند. آنها حتی در حوزه جنگ نیز مردم را مأیوس کرده‌اند. ما از پانزده سال پیش در این جنگ (در منطقه خاورمیانه) درگیر هستیم. ما شش تریلیون دالر در منطقه غرب آسیا هزینه کرده‌ایم. ما با این پول می‌توانستیم کشورمان را دو مرتبه از نو بازسازی کنیم. به وضع جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و فرودگاه‌هایمان نگاه کنید که شبیه مکان‌های از رده خارج است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *