ترامپ، رئیس جمهور امریکا باقی ماند

رئیس‌ جمهور امریکا از هر دو بند اتهامی خود در قطعنامه استیضاح مجلس نمایندگان تبرئه شد و به کارش ادامه خواهد داد.

به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری خاورمیانه، مجلس سنای امریکا در خصوص دو بند اتهامی بر دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور این کشور بر اساس قطعنامه استیضاح مصوب مجلس نمایندگان، شب گذشته رایگیری کرد.

در ابتدا در خصوص اتهام سوء استفاده از قدرت در پرونده «اوکراین‌ گیت» رای ‌گیری شد که در این روند، ۵۲ سناتور، ترامپ را تبرئه کردند و تنها ۴۸ نفر به گناهکار بودن او رای دادند. برای رای آوردن استیضاح، ۶۷ سناتور باید ترامپ را گناهکار تشخیص می‌ داد.

بعد از آن، در خصوص بند ممانعت از اجرای عدالت در مجلس سنای امریکا رای ‌گیری شد. در خصوص این بند نیز ۵۳ سناتور ترامپ را گناهکار ندانستند و ۴۷ سناتور به گناهکار بودن او رای دادند.

به این ترتیب ترامپ از هر دو بند استیضاح تبرئه شد.

در رای‌ گیری برای این اتهامات، ابتدا بند اتهامی قرائت می ‌شد و سپس با خواندن نام هر یک از سناتورها وی با صدای بلند قضاوت خود را در خصوص گناهکار بودن یا نبودن ترامپ اعلام می ‌کرد.

روند رای‌ گیری در خصوص بندهای استیضاح کاملا حزبی بود و سناتورها جز در یک مورد بر اساس تمایلات حزبی رای دادند. تنها «میت رامنی»، سناتور جمهوری ‌خواه در خصوص بند اول استیضاح رای به گناهکار بودن ترامپ داد.

مجلس نمایندگان امریکا در تاریخ ۱۸ دسمبر سال ۲۰۱۹ میلادی به استیضاح رئیس ‌جمهور در خصوص سوءاستفاده از قدرت و ایجاد مانع در اجرای عدالت (کارشکنی در کار کانگره در مسیر تحقیقات استیضاح) رای داد.

از ابتدا پیش ‌بینی می ‌شد که با توجه به اکثریت جمهوری‌ خواهان در مجلس سنای امریکا، استیضاح ترامپ در سنا موفق نباشد. ۵۳ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنای امریکا در اختیار اعضای حزب جمهوری‌ خواه امریکاست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *