تدریس کتابهای پاکستان در مکاتب تحت کنترل طالبان

گزارش های وجود دارد که در مناطق تحت نفوذ گروه طالبان دانش آموزان مکاتب وادار به خواندن کتاب های پاکستانی به زبان اردو می شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، باشنده گان محلی ولایت پکتیا در جنوب شرق کشور  می گویند که طالبان مسلح در برخی از مناطق  این ولایت به استادان مکاتب هشدار داده اند که از تدریس کتاب های درسی رسمی وزارت معارف افغانستان خود داری کنند.

 طالبان گفته اند در صورت که در مکاتب تحت کنترل آنان، استادان مکاتب برای دانش آموزان کتاب چاب شده وزارت معارف افغانستان را تدریس نمانید به شدت مجازات خواهند شد.

آنان تاکید کرده اند که باید در مکاتب تحت نفوذ آنها کتاب های درسی پاکستان به زبان اردو تدریس شود.

دانش آموزان لیسه مولوی سید محمد قریه نور آباد ولایت پکتیا گفته اند که در این مکتب که آنها درس می خواند ثبت و راجستر شده وزارت معارف افغانستان نمی باشد بلکه در آن مضامین درسی و کتاب های تعلیمی پاکستان به زبان اردو تدریس می شود.

 نقل قول شده است وقتی که از یکی از دانش آموزان صنف هشتم لیسه مولوی سید محمد در مورد تاریخ پاکستان سوال شده او به افتخار جواب داده که تاریخ پاکستان را به خوبی میداند اما در باره تاریخ و استقلال کشورش چیزی نمی داند.

این دانش آموزان به جای اینکه به پشتو که زبان مادری اش است درس بخواند، به زبان اردو درس می خوانند.

با این حال مردم محل از چنین شرایط که در محل سکونت شان حکمفرماشده به شدت نگران هستند.

آنان می گویند در صورت که شرایط با چنین یک حالتی پیش برود  بچه های آنان در آینده هویت افغانی خود را از دست خواهند داد.

براساس گزارش ها لیسه مولوی سید محمد در قریه نور آباد پکتیا، توسط دولت پاکستان تمویل نمی شود اما کارمندان آن کسانی اند که در پاکستان آموزش دیده  و کتاب های وارداتی آن کشور را به زبان اردو برای دانش آموزان تدریس می کنند.

پاکستان همواره تلاش کرده که با استفاده از نفوذ های استخباراتی که در افغانستان دارد از آن به نفع خود سود ببرد و این کشور دها نفر انتحاری را در داخل خاکش آموزش نظامی و انتحاری داده و برای کشتار و تخریب به افغانستان می فرستد.

با وجود انتقادات ملی و بین المللی از پاکستان، بازهم دولت افغانستان سردامداران این کشور را برادر خوانده و از آن حمایت می کنند و هیچ وقت یک سیاست درستی که باعث قطع مداخلات سیاسی و فرهنگی پاکستان در امور کشور گردد، روی دست نگرفته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *