تدابیر جدی دولت برای کمک رسانی به آسیب دیدگان بدخشان

شورای وزیران به ریاست حامدکرزی تدابیر جدی کمک رسانی به آسیب دیدگان سیلاب ها و حادثه دردناک ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان روی دست گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، شورای وزیران تصمیم گرفته که به منظور جلوگیری از تکرار تلفات جانی در اثر لغزش قسمت های دیگر زمین، از ورود افراد در منطقه آسیب دیده ارگو جلوگیری شود.

در جلسه به ارواح شهدای حادثه اسفناک لغزش زمین در ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان، سیلاب های مدهش ولایات جوزجان، سرپل، فاریاب، بادغیس و سمنگان و سقوط معدن دره صوف ولایت سمنگان اتحاف دعا گردیده برای آن ها بهشت برین، برای بازماندگان شان صبر جمیل و برای مجروحین این حادثات شفاء عاجل را از بارگاه ایزد متعال استدعا نمود.

 محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری و رئیس کمیته حالت اضطرار در رابطه به حادثات طبیعی اخیر در کشور و امداد رسانی برای مصدومین آن به جلسه معلومات مفصل ارایه نموده گفت: دولت جمهوری اسلامی افغانستان به منظور رسانیدن کمک های عاجل به مصدومین در ولایات ضمن دیگر مساعدت ها، به مبلغ ۶۷ میلیون افغانی پول نقد مساعدت دولت را غرض رفع مشکلات ابتدائی مصیبت دیدگان به مسؤولین ولایتی مناطق آسیب دیده از جمله مبلغ ۴۰ میلیون افغانی پول نقد به مصدومین ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان اختصاص و توسط معاونین مقام ریاست جمهوری به والی ولایت سپرده شده است.

 در جلسه برای رسانیدن هر چه عاجل کمک های  بیشتر و مدیریت سالم فاجعه در ارگوی بدخشان پیشنهادات ذیل مطرح گردید:

–      به منظور جلوگیری از تکرار تلفات جانی در اثر لغزش قسمت های دیگر زمین، منطقه آسیب دیده ارگو ممنوعه اعلان گردد تا از ورود اشخاص سایر محلات به این منطقه جلوگیری بعمل آید.

–      کمیته توظیف گردد تا هر چه عاجل جای مصؤن را غرض انتقال بیجا شده گان و مناطق تحت تهدید که حدود ۸۰ فامیل را احتوا می نمایند، تثبیت و به انتقال آنها اقدام نماید.

–      کمیته توظیف شده به همکاری ولسوال ارگو هر چه عاجل آمار آسیب دیده گان را تثبیت و به کمیته حالت اضطرار راپور دهند.

–      میکانیزم معین غرض توزیع کمک ها و مساعدت ها دولت و موسسات خارجی به مستحقین و مصدومین حادثه طرح و طبق آن به توزیع مساعدت ها اقدام گردد.

–      هیئت نظارت کننده به سطح یک هئیت عالیرتبه توظیف گردد تا تمام پروسه انتقال توزیع و مساعدت ها را نظارت همه جانبه نماید.

–      در زمینه رفع مسدود بودن مسیر آب ناشی از لغزش زمین اقدام عاجل صورت گیرد.

–      به منظور انسجام مساعدت های نقدی بخش داخلی و موسسات بین المللی وزارت مالیه حساب خاص را افتتاح نماید.

جلسه شورای وزیران به منظور غمشریکی و انسجام هر چه بیشتر و مساعدت های غذائی، کالائی و نقدی به مصدومین این حادثات دو کمیته با صلاحیت و وزارت خانه ها را حسب ذیل توظیف نمود:

–      کمیته همآهنگی امور مساعدت ها به ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان به ریاست وزیر احیأ و انکشاف دهات موظف است تا به منظور انسجام هر چه بیشتر انتقال مساعدت ها، کمک رسانی به آسیب دیده گان اسکان مجدد بیجا شده گان و فامیل های تحت تهدید به مناطق مصؤن فردا سه شنبه مورخ ۱۶ ثور عازم ولایت بدخشان گردیده و پروگرام های یاد شده را به وجه احسن تنظیم و به کمیته ملی حالت اضطرار گزارش دهد.

–      کمیته همآهنگی امداد رسانی به ولایات سیلاب زده (جوزجان، سرپل، فاریاب، بادغیس و سمنگان) تحت ریاست رئیس اداره ملی مبارزه با حوادث به همکاری وزارت زراعت و آبیاری و سایر ادارات ذیربط موظف است تا به منظور انسجام هر چه بیشتر انتقال و توزیع کمک های به مستحقین، پاک کاری کانال ها و اراضی تخریب شده زراعتی تدابیر لازم را اتخاذ و به کمیته ملی حالت اضطرار گزارش دهد.

–      کمیته حالت اضطرار موظف است تا کمک های جنسی ولایات و تجار ملی کشور، کشور های خارجی و موسسات بین المللی را جمع آوری و ثبت نموده و عندالضرورت به ولایات آسیب دیده ارسال نماید.

–      والی ولایت بدخشان به همکاری ارگان های امنیتی ساحه آسیب دیده ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان را منطقه ممنوعه اعلان نموده از ورود اشخاص به ساحه متذکره جداً جلوگیری نماید.

–      وزارت امور خارجه به همکاری وزارت مالیه مساعدت های نقدی تجارت ملی، ولایات کشور، کشور های خارجی و موسسات بین المللی را جذب و حساب خاص را بدین منظور افتتاح و عندالضرورت بدسترس کمیته ملی حالت اضطرار قرار دهد.

–      والیان ولایت به همکاری روسای معادن و پطرولیم، احیأ و انکشاف دهات و اداره جیودیزی و کارتوگرافی موظف اند تا نقاط آسیب پذیر ناشی از سرازیر شدن سیلاب ها را در ولایات مربوط تثبیت، تدابیر پیشگیرانه خویش را به منظور جلوگیری از تکرار چنین حادثات هر چه عاجل به کمیته ملی حالت اضطرار ارسال نمایند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *