تحقیق پنتاگون، درمورد جنایات امریکایی ها در افغانستان

20986__181282_950وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد در پاسخ به برخی گزارشها مبنی بر دست داشتن نیروهای ویژه آمریکا در کشتار غیرنظامیان در ولایت وردک در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، تحقیقاتی را برای روشن شدن این موضوع آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کریس گری، سخنگوی بخش تحقیقات نیروی زمینی آمریکا در این باره گفت: اطلاعات و سرنخ هایی در مورد این موضوع شناسایی شده و لازم است تحقیقات گسترده تر و جامع تری در این زمینه صورت بگیرد.

براساس این گزارش، پنتاگون می خواهد درباره نقش واحد نیروهای ویژه آمریکا، در ناحیه نرخ در ولایت وردک در قتل عام عده ای از غیرنظامیان افغان در فاصله زمانی اواخر ۲۰۱۲ تا اوایل ۲۰۱۳ تحقیق کند.

این در حالی است که زکریا قندهاری مترجم این واحد از نیروهای ویژه آمریکا در ماه می ۲۰۱۳ به اتهام شکنجه و قتل غیرنظامیان افغان بازداشت شد.

بر اساس یک تحقیق میدانی که نشریه رولینگ استون در نوامبر ۲۰۱۳ انجام داد، نیروهای ویژه آمریکا هم در شکنجه و قتل غیرنظامیان افغان دست داشته اند و هم شرایط این جنایت را برای دیگران فراهم آورده اند.

مقامات افغان گفته اند طی عملیات واحد نیروهای ویژه آمریکا در وردک، در مجموع ۱۸ غیرنظامی افغان کشته شدند.

براساس این گزارش، این موضوع در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی به یک بحران بزرگ میان نیروهای کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان موسوم به (ایساف) بدل شد.

واحد نیروهای ویژه آمریکا وادار شدند از منطقه نرخ در ولایت وردک خارج شوند.

به گفته مقامات افغان، پس از خروج این نیروها از این منطقه در ماه اپریل اجساد ده نفر در یک گور جمعی در نزدیکی پایگاه این نیروها پیدا شد.

کریس گری گفت: ما مصمم هستیم در مورد این اتهامات به طور کامل تحقیق کنیم تا این اطمینان حاصل شود به همه سرنخ ها و اطلاعات موثق و صحیح دست پیدا کرده ایم.

Author

About Author