تحریم لویه جرگه از سوی تکت های انتخاباتی

تکت های انتخاباتی «صلح و اعتدال» به رهبری حنیف اتمر و «امنیت و عدالت» به رهبری رحمت الله نبیل؛ لویه جرگه مشورتی صلح را سفارشی خوانده و گفته اند که هیچ کسی به نمایندگی از آنها در این لویه جرگه سفارشی اشتراک نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تکت انتخاباتی صلح و اعتدال با نشر بیانیه ای امروز (۲۶حمل)، جرگه مشورتی صلح را «وقت تلفی» و تلاش برای کمپاین انتخابی از سوی حکومت خواند.

این تیم مدعی شده است که حکومت در مورد اهداف، اجندا و زمینه ترکیب و انتخاب اعضای جرگه مشورتی با جریان های سیاسی کشور مشوره نکرده است تا این نشست بزرگ ملی مشروعیت پیدا میکرد.

در بیانیه آمده است «با گذشت چندین هفته، کار برگزاری لویه جرگه از طرف تیم وابسته به ارگ ریاست جمهوری در یک روند کاملاً سفارشی و غیرشفاف به پیش برده شده، دیده می شود که هنوز هیچگونه وضاحتی در مورد اهداف واقعی و پس پرده حکومت و هیچ اطمینانی در مورد آزاد و عادلانه بودن روند برگزاری آن بدست نیامده است».

همچنان در این بیانیه آمده که «در چنین وضعیتی ما باور داریم روند مذکور که بدون هیچگونه مشورتی با جریان های مطرح سیاسی، ملی و مردمی به پیش برده می شود، نمی تواند متضمن یک لویه جرگه واقعی باشد؛ زیرا در لویه جرگه ها اصل مشورتی بودن، اساس مشروعیت آنها را تشکیل داده و تاثیر مستقیم بر موثریت و نتایج آن ها دارد».

از سویی هم تکت انتخاباتی «امنیت و عدالت» نیز با نشر اعلامیه ای از تحریم لویه جرگه خبر داده است.

در اعلامیه آمده است که ترکیب تیم رهبری برگزارکننده جرگه مشورتی صلح وابسته به یک تیم انتخاباتی بوده و فاقد مشروعیت و مقبولیت ملی می باشد و اجندای جرگه تاکنون مبهم و ناروشن بوده و پیرامون آن وضاحت ‌وجود ندارد.

تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و محور مردم افغانستان اشتراک در جرگه را تحریم و با متحدین اش گام های عملی را در جهت ختم جنگ و تامین ثبات از مجرا های مشروع و مقبول بر خواهد داشت.

تکت انتخاباتی «صلح و اعتدال» در حالی لویه جرگه مشورتی را تحریم می کند که روز گذشته تکت انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به ریاست داکتر عبدالله و محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح نیز این جرگه را تحریم کرده بودند.

در عین حال، ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده بود که برای وضاحت بیشتر و حل مشکلات، رئیس جمهور با داکتر عبدالله نشست خواهد داشت.

خبرهای مرتبط:

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *