تجلیل از مقام شهید مزاری درج تقویم کشور می شود

اشرف-غنی-1محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت بیست و یکمین سالگرد استاد شهید عبدالعلی مزاری در یک پیام ویدیویی، لقب “شهید وحدت ملی” را به عبدالعلی مزاری اعطا کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز جمعه (۲۱ حوت) مصلی شهید مزاری واقع در غرب شهر کابل بار دیگر شاهد برگزاری مراسم با شکوهی به مناسبت تجلیل از بیست و یکمین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری بود.

این مراسم در هوایی بارانی از سوی «محمد کریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون اردش شورای عالی صلح و معاون پشین ریاست جمهوری با حضور شماری مهمانان خارجی، رهبران جهادی، اعضای کابینه، اعضای شورای ملی و هزاران تن از مردم شهر کابل برگزارشد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در یک پیام ویدیویی گفت که بعد از این، روز شهادت استاد عبدالعلی مزاری درج تقویم کشور می شود و به صورت رسمی از سالروز شهادت وی تجلیل به عمل می آید.

آقای غنی گفت: شهید مزاری کسی بود که به وحدت ملی باور داشت و یکی از خواست های او این بود که یک نظام مردم سالار در کشور حکم فرما شود.

رئیس جمهور در ادامه افزود، استاد مزاری، همچنین بر حقوق زنان تاکید داشت و عدالت اجتماعی سر لوحه کار او بود.

وی علاوه کرد که وجیبه دینی و انسانی ماست که به آرمان های بالای شهدا ارج بگذاریم و تکریم کنیم. او به استاد مزاری لقب شهید وحدت ملی داد و گفت که این لقب درج تقویم رسمی می شود.

همچنین در این مراسم «حامد کرزی»، رئیس جمهوری پیشین کشور از مداخله آشکار پاکستان در امور افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت که چندی پیش هلیکوپترهای پاکستانی بر حریم هوایی ما تجاوز کرد و برخی مناطق کشور را مورد هدف قرار داد.

اقای کرزی علاوه کرد که بر اساس توافقنامه باید نیروهای ببن المللی از کشور ما حمایت می کرد ولی این کار صورت نگرفت؛ اینجاست که پی به خواسته های شهید مزاری می بریم.

حامد کرزی علاوه کرد که شهید مزاری گفته بود که با اتفاق و اتحاد به صلح می رسیم و زمانی به قدرت می رسیم که اتحاد داشته باشیم.

12805978_10204336489332872_5847705070550560878_n

از طرف هم «محمد کریم خلیلی»، معاون ارشد شورای عالی صلح و معاون پیشین ریاست جمهوری نیز با تایید سخنان آقای کرزی گفت که راه شهید مزاری، راه وحدت و یکپارچگی هست و خواهد بود و در ادامه افزود که هر کسی این راه را تحریف کند، “جفایی” بر مردم می کند.

آقای خلیلی افزود که اهداف بلند شهید مزاری مربوط به همه آزادگان است و خواهد بود و اکنون ما نیز تاکید می کنیم که راه شهید مزاری را ادامه خواهیم داد و برای پیاده کردن عدالت اجتماعی مبارزه خواهیم کرد.

او از سران حکومت وحدت ملی خواست، همانگونه که در زمان مبارزات انتخاباتی به مردم وعده داده بودند –هیچ افغان از افغان دیگر برتر نیست و هیچ کسی کمتر- را عملی کنند و تنها در حد شعار باقی نگذارند.

معاون ارشد شورای عالی صلح گفت که این شعار باید به صورت عملی در سراسر کشور پیاده شود و روی کاغذ باقی نماند.

او در قسمتی دیگر از سخنان خود تاکید کرد که باید خطوط برق فشار قوی توتاپ همانگونه ای که شرکت المانی فیشنر گفته است از مسیر بامیان بگذرد.

محمد کریم خلیلی، معاون ارشد شورای عالی صلح، در این مراسم همچنین به روند صلح اشاره کرد و افزود که “صلح حرکت به سوی آینده روشن است و با صلح هرگز به گذشته تاریک بر نمی گردیم.”

آقای خلیلی ادامه داد که باید به سوی آینده روشن حرکت کنیم، چون نزدیک به چهار دهه است که ملت ما سختی کشیده است و باید صلح و آرامش را ببینند.

معاون ارشد شورای عالی صلح، افزود که ما “صلح عزتمند” را می خواهیم، صلحی که برای دو طرف باشد.

وی اضافه کرد که ما شیوه ای را ایجاد خواهیم کرد که مخالفانی که در خدمت بیگانگان قرار گرفته اند؛ جدا شوند و از آنان نیز می خواهیم که به جنگ خاتمه دهند و به روند صلح بپیوندند.

اقای خلیلی در قسمتی دیگر از سخنان خود علاوه کرد که از کشورهای حمایت کننده نیز می خواهیم که همانگونه ای که تاکنون ما را حمایت کرده اند، از روند صلح نیز حمایت و به پروسه صلح کمک کنند.

همچنین سرور دانش، معاون ریاست جمهوری از دیگر سخنرانان این مراسم گفت: افکار سیاسی شهید مزاری عدالت محور بود.

آقای دانش علاوه کرد که شهید مزاری بر این باور بود که باید ساز و کار مردم با انتخابات باشد و حکومت نباید بر اساس زور، کودتا و بیعت باشد.

او خاطر نشان کرد که شهید مزاری برای عدالت اجتماعی مبارزه کرد و این نوع تفکر، انسانی ترین سیاست در نظام افغانستان است.

Author

About Author