تجلیل از روز جهانی آزادی بیان با کوله باری از مشکلات

صدیق-الله-توحیدی-1از روز جهانی آزادی بیان و تقدیر از شماری از خبرنگاران در حالی از سوی نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان تجلیل شد که به گفته این نهاد، خبرنگاران با کوله باری از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نی یا نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان، امروز (۱۶ثور) از روز جهانی آزادی بیان تجلیل کرده و از شماری از خبرنگاران نیز تقدیر کرد.

صدیق الله توحیدی، مسوول نی در این نشست گفت که کشته شدن ۱۲ خبرنگار و کارمند رسانه ها و دیگر موارد خشونت، از افزایش ۲۰درصدی خشونت علیه خبرنگاران حکایت دارد.

به گفته وی، از سوم ماه می (روز جهانی آزدی بیان) سال گذشته تا همین روز در سال روان، ۱۱۷ مورد خشونت در برابر خبرنگاران به ثبت رسیده است.

وی به کشته شدن ۱۲ خبرنگار، زخمی شدن ۲۳ خبرنگار و کارمند رسانه، ۱۵ تن مورد لت و کوب و ۶۷ مورد تهدید اشاره کرده و گفت که این آمار نشان از افزایش ۲۰ درصدی خشونت علیه خبرنگاران حکایت دارد.

توحیدی افزود که در این بین ۲۶ مورد تهدید از سوی منسوبین دولت، ۶۴ مورد از سوی شورشیان طالب، ۱ درصد از سوی نیروهای امنیتی و ۲۱ مورد دیگر از سوی افراد ناشناس علیه خبرنگاران صورت گرفته است.

بر اساس این آمار، تهدید خبرنگاران از سوی شورشیان طالب نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد افزایش را نشان می دهد.

در عین حال، همانطور که ناامنی، بیکاری و عدم مصونیت شغلی شماری از شهروندان کشور را مجبور به ترک وطن کرده است، مسوول نی می گوید که در سال گذشته، ۳۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه ای، افغانستان را ترک کرده اند.

به گفته وی، در بین این فعالان رسانه ای، ۶۰ خبرنگار و کارمند زن نیز شامل است.

با این حال، نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان؛ حمایت کلامی و زبانی حکومت در مورد رسیده گی به مشکلات خبرنگاران را کافی ندانسته و خواهان حل بنیادی مشکلات خبرنگاران شد.

توحیدی اظهار داشت که قانون دسترسی به معلومات از سوی رئیس جمهور امضا شده و کمیسیون مشخص نیز ایجاد شده است؛ اما دیگر هیچ کاری صورت نگرفته و هنوزهم دسترسی به منابع یکی از مشکلات خبرنگاران است.

این نهاد عدم امنیت شغلی و جانی و کافی نبودن امتیازات خبرنگاران را از دیگر مشکلات کارمندان رسانه ای در کشور دانسته و از دولت خواست تا هرچه زودتر به این مشکلات نقطه پایان بگذارد.

این در حالی است که از روز جهانی آزادی بیان پیش از این در ارگ ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز تجلیل صورت گرفته بود.

Author

About Author