تجلیل از روز «ازدواج» های «نامشروع»!!

۱۴ فبروری از سالها به این سو به نام روز «ولنتاین» نامگذاری شده و ریشه اصلی آن به مسیحیت بر می گردد و کشته شدن کشیشی از این آیین.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (۲۵دلو) برابر با (۱۴فبروری) مصادف است به روزی که به آن «ولنتاین» می گویند و بهانه ای است برای ابراز علاقه دختر و پسر و برعکس آن.

سابقهٔ تاریخی روز ولنتاین به جشنی که به افتخار قدیس ولنتاین در کلیساهای کاتولیک برگزار می‌ شد، باز می‌ گردد. روز ولنتاین برگرفته از سنن روم باستان و مسیحیت می‌ باشد. این ابراز عشق معمولاً با فرستادن کارت ولنتاین یا خرید هدایایی مانند گل سرخ انجام می‌ شود.

طبق روایات «سنت ولنتاین»، کشیش معبدی در نزدیکی رم بود که در ۱۴ فبروری سال ۲۶۹ میلادی به دستور امپراتور کلادیوس دوم و به دلیل کمک به زوج‌ های جوان مسیحی برای ازدواج، گردن زده شد؛ اما ساکنان رم، ولنتاین را فراموش نکردند و حتی کلیسایی را به یاد او نام گذاری کردند.

تاریخ کامل و دقیق ولنتاین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می ‌دانیم با افسانه درآمیخته ‌است.

بر اساس یک نقل مشهور در سده سوم میلادی، در روم باستان در دوران فرمانروایی «کلودیوس دوم» کشیشی به نام ولنتاین زنده گی می کرد.

کلودیوس عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند، سربازان جنگجوتر و بهتری هستند، از اینرو ازدواج را برای مردان جوان امپراتوری روم قدغن می‌ کند.

اما کشیش «ولنتاین» معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می ‌کرد (به صورت غیرمشروع). هنگامی که کلودیوس این امر را دریافت، ولنتاین را به مرگ محکوم کرد.

کشیش ولنتاین خود عاشق دختر زندانبانش شده و نخستین کارت ولنتاین را خود او قبل از مرگش برای آن دختر فرستاد و در آن نوشت «از طرف ولنتاین تو».

از این روز در اکثر کشورهای جهان نیز تجلیل می شود و افغانستان نیز شامل آن است و به همین منظور گل فروشی ها، خوراکه فروشی ها، شیرینی فروشی ها و دوکان های لباس فروشی بازار خوبی دارند.

نحوه گشت و گذار دختران و پسران جوان هم در این روز متفاوت تر است و بخش عمده مشتریان را همان ها تشکیل می دهند.

علمای دین در افغانستان مخالف برگزاری این جشن هستند و آن را راهی برای ترویج فحشا و مسایل غیرشرعی می دانند؛ اما موافقان این روز معتقدند که نباید کسی مانع شادی آنها شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *