تجزیه یمن آخرین ترفند سعودی

جنایت دیگری از سعودی ها حکایت از کشته شدن بیش از سی کودک در حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به مدرسه ای در یمن دارد، با این جنایت ننگین توافق شکننده ترک مخاصمه با گذشت کمتر از یک هفته در حال سقوط است و گفتگوهای صلح یمن در بن بست قرار دارد.

Saudis-crime-against-Yemen

نماینده یونیسف در یمن می گوید کودکان سنگین ترین هزینه جنگ در یمن را متحمل شده اند. از مارچ ۲۰۱۵ تا کنون بیش از ۱۱۰۰ کودک کشته و ۱۶۰۰ کودک دیگر مجروح شده اند.

بروس ریدل، ستون نویس المانیتور، می گوید که عربستان سعودی ممکن است به “نقطه حیاتی تصمیم گیری” در یمن رسیده باشد. جنگ برای عربستان که سومین بودجه نظامی بزرگ جهان را دارد پر هزینه بوده است. دامن زدن به این مناقشه گزینه ای مطرح ولی پر دردسر برای جایگاه عربستان در صحنه بین المللی به ویژه در نحوه اداره جنگ است.

ریدل می گوید بعضی تحلیلگران سعودی از احتمال تجزیه و  پذیرش دو تکه شدن یمن توسط ریاض خبر می دهند؛ وضعیتی که در آن شمال در دست حوثی ها خواهد ماند و دولت مورد حمایت عربستان در جنوب یمن شکل گرفته و به عضویت شورای همکاری خلیج فارس در خواهد آمد.

در این سناریو عربستان به طور غیرمستقیم کنترل تنگه حیاتی باب المندب را در اختیار خواهد داشت.

بروس ریدل همچنین گزینه ای دیگری را عنوان می کند: عربستان با توجه به طولانی شدن تعطیلات ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در مراکش، که شاید بی ارتباط با سلامت او نباشد، احتمال دارد در پی به هم ریختن بیش از پیش اوضاع در یمن باشد. از این طریق تصمیم گیری بر سر آینده یمن به تعویق می افتد.

ریاض از پذیرش هر گونه دولت انتقالی در یمن سر باز می زند.

Author

About Author