تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه مردم یمن یک ساله شد

یمنامروز جمعه شش حمل ۱۳۹۵ جنگ و تجاوز نظامی عربستان سعودی در خاک یمن یک ساله شد و با آغاز دومین سال تجاوز آل سعود به یمن، این رژیم بیش از پیش در باتلاق جنایات و شکست فرومی رود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه،  درصبحگاه شش ماه حمله ۱۳۹۴ جنگنده های رژیم آل سعود با کمک ائتلاف به اصطلاح عربی تجاوز به یمن را آغاز کردند.

تجاوز نظامی عربستان به یمن در حال وارد دومین سال خود می شود که در ابتدا آل سعود فکر می کردند که در ظرف حداکثر دو هفته به همه اهداف سیاسی و نظامی خود در یمن جامه عمل خواهند پوشاند و با دست پر و کسب پیروزی از این جنگ بیرون خواهند آمد.

اصولا هدف عربستان از تجاوز نظامی که با همکاری اطلاعاتی رژیم صهیونیستی صورت گرفت، دستیابی به یکسری اهداف سیاسی و نظامی بوده است که در هر دو ناکام مانده است.

تجاوز نظامی عربستان به یمن پس از آن صورت گرفت که شورای انقلاب یمن به رهبری انصار الله با طرح تقسیم یمن به ۶ ایالت در قالب سیستم فدرال مخالفت کرد.

مرزبندی ها در قالب این نظام به گونه ای طراحی شده بود که امکان دسترسی حوثی ها را به دریا و حوزه های نفتی این کشور از بین می برد و انها را از این منابع محروم می کرد. از این دید یکی از اهداف عربستان از تحمیل جنگ بر یمن ایجاد سازوکاری بود که همچون گذشته بتواند به سلطه خود بر این کشور ادامه دهد.

همچنین عربستان می خواست حوثی ها را در مناطق تحت سکونت خود در استان صعده محدود و زمین گیر کند و از نقش آفرینی آنها در فرایند انقلاب این کشور جلوگیری کند،اما جنگ یمن باعث شدمردم یمن حول محور انصار الله جمع شوند و برای دفاع ازکشور وارد عمل شوند که این امر نقش و جایگاه این جنبش را در میان مردم یمن بیش از پیش تقویت کرد.

این درحالی بود که تجاوز نظامی عربستان به یمن صدای اعتراض ساکنان ولایت های عسیر، نجران و جیزان را نیز بلند کرده و آنها را به فکر بازگشت به سرزمین مادری و یا خودمختاری انداخته است که این هم از دیگر شاخص های شکست عربستان در این جنگ است .

ولایت های عسیر، نجران و جیزان قبل از اعلام موجودیت سعودی به یمن تعلق داشت اما در پی شکست در جنگ به مدت ۶۰ سال به قیمومیت عربستان درآمد و با وجود انقضای مهلت تعیین شده در اوایل دهه ۹۰ میلادی عربستان با پرداخت رشوه به علی عبد الله صالح رئیس جمهور وقت یمن و سران عشایر و قبایل ساکن در این ولایت ها کماکان به قیمومیت خود ادامه داده است اما اکنون ادامه سلطه عربستان بر آن مناطق زیر سوال رفته و این از دیگر نتایج غیرمنتظره تجاوز نظامی عربستان به یمن بوده است.

با وجود اینکه از همان نخستین هفته های اغاز تجاوز نظامی عربستان به یمن نشانه های شکست این تجاوز اشکار شد و عملا جنگ وارد مرحله فرسایشی شد اما عربستان به امید تغییرموازنه نظامی در صحنه میدانی وعملیاتی روز به روز بر گستره حملات خود افزود و بعد از اتمام بانک اهداف تعیین شده با اجرای استراتژی زمین سوخته به بمباران شدید مناطق مسکونی و غیرنظامی دست زد.

در حملات سعودی حتی مدارس و مساجد نیز مورد حملات گسترده هوایی قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از ۳۰ هزار نفز از مردم این کشور شهید و زخمی و نزدیک به دو میلیون نفر دیگر نیز آواره شده اند ضمن آنکه بیش از ۸۰ درصد مردم یمن نیز دچار سوء تغذیه شده و از گرسنگی رنج می برند.

آنچه ارتکاب چنین جنایاتی را توجیه ناپذیر می کند اصرار عربستان بر ادامه جنگ علیرغم تلاش های بین المللی برای توقف جنگ بود و به همین منظور با اعمال فشار سازمان ملل متحد را به تغییر جمال بن عمر نماینده خود در امورحل بحران یمن وادار کرد و درعین حال نشست هایی که با میانجیگری اسماعیل ولد شیخ نماینده جدید این سازمان در ژنو برگزار شد به شکست کشاند.

البته دراواخر سال گذشته نشانه ای از تغییر نسبی رویکرد نظامیگرانه عربستان در یمن مشاهده شد که البته این تغییر نسبی نه ازروی میل و اختیار بلکه از روی اجبارصورت گرفت. یکی ازعوامل موثر دراین زمینه شکست های پی در پی عربستان درعرصه نبردهای زمینی بوده است .

ازدیگرعوامل ورود امریکا به عرصه مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، لزوم حل بحران های خاورمیانه را برای دولت اوباما و حزب حاکم ضروری کرده است تا بتواند از ثمرات آن در انتخابات بهره بگیرد.

در عین حال سازمان دیده بان حقوق بشر، و دیگر مجامع حقوق بین الملل ،اقدامات عربستان در یمن را یکی از بزرگترین جنایات سال ۲۰۱۵ در دنیا توصیف کردند.

همچنانکه شبکه العالم می نویسد: مدیر روابط عمومی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر در مصاحبه ای گفت: عربستان در یمن از بمب های خوشه ای استفاده می کند و جنایاتی که در این کشور مرتکب می شود، یکی از بزرگترین جنایات سال ۲۰۱۵ است.

وی تأکید کرد: دیده بان حقوق بشر از بحران یمن که قربانیان آن غیرنظامیان هستند، بسیار نگران است.

هر چند هنوز نشانه روشنی از تمایل عربستان به توقف جنگ و تجاوز به یمن دیده نمی شود اما حتی اگر به فرض جنگ متوقف شود آثار و تبعات آن سال ها و دهه ها بر این کشور سنگینی خواهد کرد و بر همین اساس پیگرد قضایی جنایات جنگی عربستان در تجاوز به یمن همچنان دراولویت و دستور کار انقلابیون یمن باقی خواهد ماند که همین مسئله با ایجاد وحشت در مسئولان سعودی انها را بر آن داشته که در هر طرح صلح پیشنهادی خواستار امتناع یمنی ها از پیگرد قضایی جنایات جنگی عربستان شوند.

Author

About Author